Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Hvordan bygger vulkaner havbunnen i norske områder?

Håvard Hallås Stubseid disputerer 5.9.2024 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Volcanic activity and temporal evolution of ultraslow-spreading ridges".

Norge beveger seg vekk fra Grønland med ca. 1,5 cm i året. Denne bevegelsen oppstår midt i Norske-Grønlandshavet, langs den Arktiske delen av verdens lengste fjellkjede – midthavsryggen. Her dannes det ny havbunn gjennom vulkanske prosesser, og det avsettes verdifulle mineraler fra hydrotermisk aktivitet. Men hvor fort dannes denne havbunnen, og hvilken rolle spiller dette for marine mineraler? Hvor skjer de vulkanske utbruddene, og hvor store områder dekkes av fersk lava? Har alle lavastrømmene lik historie, eller kan de gi ulik informasjon om prosessene som foregår i dypet? I dag kan vi bruke forskningsfartøy og moderne teknologi til å besøke og studere disse områdene med en presisjon og nøyaktighet som tidligere var utilgjengelig for oss. Gjennom min avhandling tar jeg deg med til et unikt undersjøisk vulkansk landskap i Norskehavet.

Personalia

Håvard Hallås Stubseid (f. 1993) har en master i geokjemi fra Universitetet i Bergen, og jobbet 7 måneder i studieadministrasjonen før han startet på sitt PhD arbeid. Håvard har også vært ansatt som universitetslektor og forsker. Etter levert doktorgrad har han vært ansatt som forsker ved Institutt for geovitenskap og Senter for dyphavsforskning. Doktorgradsprosjektet har vært utført hos Senter for dyphavsforskning ved Universitetet i Bergen, og har vært veiledet av Professor Rolf Birger Pedersen og Professor Haflidi Haflidason.