Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Nevralrørsdefekter hos barn i Addis Abeba, Etiopia: Epidemio

Abenezer Tirsit Aklilu disputerer 23.8.2024 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Neural tube defect among children in Addis Ababa Ethiopia: Epidemiological pattern and treatment outcome".

En ny studie avslører en alarmerende høy forekomst av nevralrørsdefekter (NTD) i Addis Abeba, Etiopia. Studien, som ble utført mellom 2013 og 2021, dokumenterer forekomst, risikofaktorer og kirurgiske behandlingsresultater for NTD i den etiopiske hovedstaden.

Blant 904 fostre identifiserte prenatal ultralyd 15 tilfeller av NTD, tilsvarende en forekomst på 166 per 10 000. Kvinner over 30 år, lavt vitaminstatus og lav folat ble identifisert som risikofaktorer. Folattilskudd viste seg å være ineffektivt, sannsynligvis på grunn av sen eller utilstrekkelig administrering.

Historiske data viste at 26,1 % av 88 barn som gjennomgikk primær kirurgisk lukking for NTD fikk komplikasjoner, som sårinfeksjoner og cerebrospinalvæskelekkasje. Oppfølgingsdata viste en dødelighet på 41 % blant disse barna.

En nyere studie med 228 barn viste forbedrede kirurgiske resultater, med færre komplikasjoner og ingen dødelighet kort tid etter inngrepet, selv om sårrelaterte komplikasjoner forble en utfordring.

Studien peker på en høyere forekomst av NTD i Addis Abeba enn tidligere rapportert og identifiserer viktige risikofaktorer som mors alder og dårlig ernæringsstatus. Selv om kirurgiske resultater har forbedret seg, er det fortsatt behov for tiltak for å redusere NTD-forekomsten, inkludert forbedring av mattrygghet og folattilskudd. Spesiell oppmerksomhet bør rettes mot behandling av vannhode, som er en stor risikofaktor for negative utfall. Studien understreker nødvendigheten av målrettede folkehelsetiltak i lav- og mellominntektsland for å beskytte sårbare grupper.

Personalia

Abenezer Tirsit Aklilu (f. 1986) er oppvokst i Addis Ababa, Etiopia. Han er utdannet lege ved Universitetet i Addis Ababa i 2009, ble spesialist i nevrokirurgi i 2014 og arbeider som overlege ved nevrokirurgisk avdeling, Addis Ababa Universitetssykehus. Doktorgraden utgår fra Klinisk institutt 1 og Senter for internasjonal helse, UiB. Hovedveileder: Overlege/førsteamanuensis Ruby Mahesparan. Biveiledere: Professor Morten Lund-Johansen og professor Bente E. Moen.