Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Organiske og uorganiske mineraler i laks: Økt helse og bærekraftig akvakultur

Marialena Kokkali disputerer 5.9.2024 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Metabolic pathways and physiological functions of organic and inorganic trace minerals in Atlantic Salmon".

Mineralernæring spiller en nøkkelrolle for helse, velferd og ytelse hos oppdrettslaks (Salmo salar). Å forstå dynamikken til essensielle spormineraler, som sink, kobber, mangan, jern og selen, er avgjørende for å optimalisere fôrformuleringer, forbedre fiskevelferd og legge til rette for bærekraftig akvakultur. Avhandlingen utforsker hvordan tilsatte spormineraler i fôret påvirker fysiologien til oppdrettslaks, og sammenligner effekten av organiske mineraler (OM) med uorganiske mineraler (IM). I de organiske mineralene er bioteknologiske produkter der mineralsaltene er bundet til organisk materiale, som aminosyrer, peptider, polysakkarider eller lignende. Disse forbindelsene er designet utviklet for å forbedre biotilgjengeligheten til mineralene, og dermed bedre opptaket i fordøyelseskanalen til oppdrettsfisk. Avhandlingen undersøker hvordan ulike nivåer og former av disse mineralene påvirker vekst, næringsutnyttelse og generell helse hos laks. Studien avslørte at laks fôret med organiske mineraler vokste fortere, utnyttet næringstoffene bedre og fikk generelt forbedret helse sammenlignet med de som ble fôret med uorganiske mineraler. I fisk fôret med organiske mineraler ble det målt høyere nivåer av fettsyrene EPA og DHA, økt slakteutbytte og bedre filetkvalitet. Forskningen fremhevet også potensialet som organiske mineraler har for å redusere de negative effektene av antinæringsstoff som finnes i plantebaserte dietter. Funnene fra denne forskningen har betydning for havbruksnæringen. Ved å gå over til organiske mineraltilskudd kan oppdrettere forbedre vekstytelsen og helsen til fisken sin, noe som fører til mer bærekraftig oppdrettspraksis og produkter av høyere kvalitet. Dette skiftet kan også redusere miljøpåvirkningen fra fôr. Forsøkene omtalt i avhandlingen er utført i kommersielle anlegg, og vurderer den virkelige effekten av mineraltilskuddene.

Personalia

Marialena Kokkali (f. 1993) er en ung forsker som spesialiserer seg på fiskeernæring, med fokus på nye råstoffer og utnyttelse av fôrtilsetningsstoffer. Hun har en integrert mastergrad i iktyologi og vannmiljø fra Universitetet i Thessalia, Hellas (2018) og mastergrad i akvakulturbiologi fra Universitetet i Bergen (2020). Doktorgradsprosjektet hennes utføres ved forskningsinstituttet Nofima og Institutt for biovitenskap ved UiB.