Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Folat og vitamin B12 status blant norske barn

Beate Stokke Solvik disputerer 28.10.2024 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Dietary Sources and Biomarkers of Folate and Vitamin B-12 Status in Norwegian Children".

Folat og vitamin B12 er vannløselige vitaminer som er spesielt viktige for vekst og utvikling. Vi har imidlertid lite kunnskap om status og kilder hos norske barn.

Dette doktorgradsarbeidet bruker data fra studiene «Iodine in Early Life» og «Fish intervention studies-KIDS (FINS-KIDS)». Kostholdsdata og biologiske markører ble brukt for å vurdere kostholdskilder og status. Resultater fra avhandlingen viser at spedbarn har god folatstatus, mens 15% hadde lavt vitamin B12-status. Vi fant også at de yngre spedbarna som ble ammet hadde lavere vitamin B12 konsentrasjoner, sammenlignet med eldre barn som ikke ble ammet. Hos førskolebarn fant vi at 13% hadde folatmangel, men ingen hadde vitamin B12-mangel. Førskolebarn som brukte vitamintilskudd, hadde høyere folatkonsentrasjoner, sammenlignet med ikke-brukere. Inntak av fet fisk hadde liten eller ingen effekt på vitaminstatus, men ga økte nivåer av omega-3 fettsyrer i røde blodceller, samt økt kvikksølv i hår og jod i urin.

Oppsummert bidrar avhandlingen med viktig kunnskap i en tid hvor kostholdsmønstre er i endring og grenseverdier for folat og vitamin B12 blant barn har blitt endret på flere norske sykehus.

Personalia

Beate Stokke Solvik (f. 1989) kommer fra Gjøvik og er utdannet klinisk ernæringsfysiolog, med bachelorgrad i human ernæring (2014) og mastergrad i klinisk ernæring (2016) fra Universitetet i Bergen. Doktorgradsarbeidet utgår fra Sykehuset Innlandet og Det medisinske fakultet, Institutt for global helse og samfunnsmedisin ved Universitetet i Bergen. Hovedveileder var professor Tor A. Strand, og biveiledere var Ingrid Kvestad, Jannike Øyen og Adrian McCann