Vitamin B12 og spedbarns vekst og utvikling i Nepal
Manjeswori Ulak Chandyo disputerer 20.2.2025 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Vitamin B12, Neurodevelopment and Growth in Young Children in Bhaktapur, Nepal".
Hovedinnhold
Vitamin B12 er viktig for barns vekst og nevroutvikling. Mangel på vitamin B12 er utbredt, spesielt i lavinntektsland slik som Nepal, det er imidlertid uklart om vitamin B12 tilskudd fører til bedre vekst og utvikling hos små barn.
Dette doktorgradsarbeidet undersøker vitaminstatus hos brysternærte spedbarn i Nepal og effekten av B12-tilskudd på deres vekst og utvikling gjennom tidlig barndom. Doktorgradsarbeidet omfatter to studier. Den første, en tverrsnittstudie, analyserte vitaminstatus hos 500 spedbarn i alderen 2–12 måneder. Resultatene viste at mange av barna hadde minst én vitaminmangel. Spesielt var vitamin B12-mangel utbredt.
Den andre studien var en dobbelt-blindet, randomisert kontrollert studie (RCT) der 600 spedbarn mottok daglig tilskudd av vitamin B12 i 12 måneder. Tilskuddet tilsvarte 2 til 3 ganger det anbefalte daglige inntaket. Målsetningene med studien var å måle effekten av vitamin B12 på nevroutvikling, vekst og blodprosent, både rett etter intervensjonen og i opptil to år etterpå. Til tross for at tilskuddet førte til en betydelig forbedring av B12-statusen – spesielt blant spedbarn med dårlig status i utgangspunktet – var det ingen målbar effekt på barnas nevroutvikling, vekst eller hemoglobinkonsentrasjon umiddelbart etter intervensjonen og på kognitiv utvikling ett og to år etter endt intervensjon.
Oppsummert viser funnene at mange Nepalske spedbarn har dårlig vitamin B12-status, men at tilskudd i spedbarnsalderen ikke nødvendigvis fører til bedre utvikling. Studien bidrar til en mer nyansert forståelse av B12-mangel og reiser spørsmål om hvorvidt generell B12-supplementering bør anbefales til denne befolkningsgruppen.
Personalia
Manjeswori Ulak Chandyo (1969) kommer fra Nepal og har utdannelse innen medisin fra Saint Petersburg State Pediatric Medical University i Russland (1997), og master i International Health, fra Det medisinske fakultet, Universitetet i Bergen (2012). Doktorgradsarbeidet går ut fra Det medisinske fakultet, Institutt for global helse og samfunnsmedisin ved Universitetet i Bergen, Sykehuset Innlandet og Institute of medicine, Tribhuvan universitetet i Kathmandu. Hovedveiledere er Ingrid Kvestad, Tor