Hjem
Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Spill som nødvendige opplevelser for læring

Arne Tobias Birkeland Staaby disputerer 12.3.2025 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Digital Game-Based Teaching".

Hovedinnhold

Kan zombier brukes til å undervise ungdom om etikk? Ved Nordahl Grieg videregående skole i Bergen har lærere siden 2013 brukt dataspillet "The Walking Dead" i etikkundervisningen. Staaby har gjennom flere år undersøkt hvordan spillet fungerer som pedagogisk verktøy i religionsfaget på videregående skole. Avhandlingen tar for seg hvorvidt spill kan legge til rette for meningsfulle opplevelser som kan gjøre fagbegreper lettere å huske og forstå.

I spillet "The Walking Dead" konfronteres spilleren med vanskelige moralske valg i en postapokalyptisk verden. Disse dilemmaene brukes som utgangspunkt for diskusjoner om etiske teorier i klasserommet. Når hele klassen spiller sammen på storskjerm, oppstår det et dialogisk rom for felles refleksjon og diskusjon. I dette rommet får elever trening i å kontrastere de forskjellige teoriene opp mot hverandre, og bruke dem til å finne løsninger på spillets ulike dilemmaer.

Studien finner at spillet legger til rette for læring ved at elevene får bryne seg på å bruke fagbegreper til å løse en rekke forskjellige problemer. Det krever imidlertid at lærerne klarer å presentere spillets utfordringer som etiske problemer. Det er nemlig mange måter å oppleve et enkelt spill på, men bare noen av disse relevant for læring. For å oppnå dette må lærerne ideelt sett ha en god blanding av spillkompetanse og fagdidaktisk kyndighet. Dette gir viktig kunnskap om hvordan skoler kan lykkes med å bruke dataspill i undervisningen.

Resultatene fra studien kan få betydning for hvordan skoler nyttiggjør seg av spillbasert læring i fremtiden. Funnene viser på at dataspill kan gi elever strukturerte førstehåndserfaringer som lar dem skjelne mellom ulike fagbegreper og konsepter: de kan la elever oppleve hva noe er og hva det ikke er, forutsatt grundig innramming og veiledning av en lærer. Avhandlingen konkluderer med at hvis læring er å bli i stand til å skille mellom figur og bakgrunn, kan spill være veldig nyttige bakgrunner.

Personalia

Tobias Staaby har en mastergrad fra integrert lektorutdanning ved Universitetet i Bergen, og er lektor ved Nordahl Grieg videregående skole i Bergen, hvor han underviser i norsk, historie og religion. Doktorgraden hans utgår fra Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen, og tar for seg hvordan digitale spill blir brukt som undervisningsverktøy av lærere. Hovedveileder er Førsteamanuensis Rune Klevjer og medveileder er Professor Kjetil Børhaug.