Ny forskning på ulikhet i barndommen
Andreas Roaldsnes disputerer 28.3.2025 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Cultural capital and early childhood socialization".
Hovedinnhold
I avhandlingen analyserer Roaldsnes barns organiserte fritid, hva den har å si i et klasseperspektiv og hva det offentlige kan gjøre for å utjevne sosiale forskjeller i barndommen.
Avhandlingen bruker data om Bergenske barnefamilier (N=4754) for å undersøke barns ulikhet i deltakelse i kultur-, sport- og fritidsaktiviteter og i hvilken grad barn deltar i det offentlig finansierte kulturlivet. I samfunnsvitenskapelig teori kobles ofte oppbyggingen av disse ressursene–en kulturell kapital– til livssjanser senere i livet. I offentligheten knyttes barns organiserte liv også til idéer om den gode barndommen. Dataene i prosjektet kommer fra Bergen kommune og Vestland fylkeskommunes Barnefamiliepanel.
Funnene indikerer at barns organiserte fritid i stor grad er knyttet til hva foreldrene deres holder på med selv, og foreldrenes klasseposisjon. Den kulturelle kapitalen bygges best hvis foreldre er tidligst mulig ute og skaper en relasjon til barna der kulturinteresser står sentralt. Barna får ekstra drahjelp gjennom foreldrenes nettverk. Nettverkene forsterker oppbyggingen av kulturell kapital hvis foreldrenes har venner fra høyere sosiale lag, men virker som fordekt utelukking hvis foreldrene har feil type nettverk.
Roaldsnes analyserer den offentlige innsatsen for å redusere de sosiale forskjellene som er observert i dataene ved å undersøke effekten av tre kulturpolitiske intervensjoner: Bergen kommunes Aktivitetskort, Den kulturelle skolesekken og et felteksperiment. Analysene viser at det offentlige har store problemer med å nå gjennom til ikke-brukerne av det offentlige kulturlivet og risikerer å hovedsakelig hjelpe familier som allerede er interesserte i kunst- og kultur for barn.
Avhandlingen benytter seg av geografisk spesifikke data og sier noe om kulturell kapital i Bergen, og funnene plasseres i en internasjonal kontekst. Roaldsnes skisserer den aktive barndommen i Norge i dag, og peker på større trender i sosial og kulturell reproduksjon.
Personalia
Andreas Roaldsnes har mastergrad i sammenlignende politikk ved Universitetet i Bergen. Siden 2020 har Roaldsnes vært Ph.D kandidat ved Institutt for informasjons- og medievitenskap og arbeidet med en avhandling om barns organiserte fritid og kulturdeltakelse i et klasseperspektiv. Prosjektet er finansiert av Norges Forskningsråd og Bergen kommune.