Nye doktorgrader
ny doktorgrad

Studier av invasive celler i kreftsvulster

Krishna Mukharji Talasila disputerer onsdag 13. mai 2015 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: “EGFR amplified glioblastoma cells: a challenge in research and therapy”.

Kreft er en sykdom som kjennetegnes av en ukontrollert celledeling. Glioblastoma multiforme (GBM) er en av de mest aggressive formene for kreft. De fleste GBM-pasienter dør innen 15 måneder etter diagnose. Denne kreftformen utvikler seg i en region av hjernen og sprer seg videre til andre deler av hjernen (invasjon). Kreften vedvarer selv etter kirurgi, stråling og kjemoterapi på grunn av de invasive kreftcellene.

Vi har brukt dyremodeller og studert de invasive cellene og mekanismene bak spredningen. I studiene identifiserte vi blant annet kreftceller med amplifikasjon i en av de viktigste genene i kroppen, kalt epidermal vekstfaktor reseptor (EGFR), som er særlig involvert i invasjon. Vi har også identifisert utfordringer med å hemme disse cellene terapeutisk, i tillegg til å identifisere de optimale dyrkningsbetingelsene for disse cellene i laboratoriekulturer.

I vår dyremodell har vi også undersøkt om vi kan spore de invasive cellene ved hjelp av avanserte avbildningsteknikker som Magnetic Resonance Imaging (MRI) og positron emisjonstomografi (PET). Våre resultater viser at invasive kreftceller er vanskelig å oppdage, spesielt ved bruk av PET.  Likevel, vår dyremodell viste seg å være en lovende preklinisk modell for utvikling av nye avbildningsteknikker. Til sammen utgjør vårt arbeid et viktig grunnlag for fremtidig målrettet hemming av de invasive GBM cellene.

Personalia:

Krishna Talasila fra India har en bakgrunn i bioteknologi og molekylærbiologi. Han startet sitt arbeid ved Det medisinsk-odontologiske fakultet i Bergen i 2009. Universitetet i Bergen, Forskningsrådet og Bergen Medisinske forskningsstiftelse finansierte prosjektene. Professor Hrvoje Miletic har vært hovedveileder og Professor Rolf Bjerkvig har vært biveileder.