Nye doktorgrader
ny doktorgrad

Nye muligheter for behandling av hjernekreft

Inger Anne Netland disputerer 13. november 2015 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Targeting survival signalling pathways in glioblastoma. -Preclinical studies of sulfasalazine, dactolisib and buparlisib».

Glioblastoma (primær hjernekreft) er en krefttype som har svært dårlig prognose: Ubehandlet er forventet overlevelse 4,5 måneder etter at diagnosen er stilt. Selv med omfattende behandling, bestående av kirurgi, kjemoterapi (cellegift) og stråling, lever halvparten av pasientene kortere enn 15 måneder, og sykdommen lar seg ikke kurere. Behovet for nye behandlingsformer for glioblastoma er stort.

I sitt doktorgradsarbeid har Netland utforsket tre nye medikamenter for behandling av glioblastoma. Disse preparatene er sulfasalazine, dactolisib og buparlisib. Felles for dem er at de angriper kreftcellenes overlevelsesmekanismer under forskjellige typer stress, som for eksempel behandling rettet mot kreftceller i form av cellegift eller strålebehandling.

Sulfasalazine er et medikament som allerede har vært i bruk i årtier som et middel mot betennelsestilstander i fordøyelsessystemet. Basert på ny kunnskap om sulfasalazines effekt på cellenivå, har Netland undersøkt effekten av medikamentet sammen med stråling. Sulfasalazine forsterket effekten av stråling, både i kreftceller og i forsøksdyr. Utprøvning i pasienter er under planlegging.

De to andre preparatene som Netland har undersøkt, dactolisib og buparlisib, er nye medikamenter under utprøving i eksperimentelle studier for forskjellige typer svulster. Netland testet disse medikamentene på kreftceller fra hjernesvulster.

Dactolisib hemmet effektivt vekst av kreftceller i laboratoriet, men i forsøksdyr med hjernekreft førte behandlingen til alvorlige bivirkninger, samtidig som effekten på svulsten uteble. Netlands resultater indikerer at dactolisib ikke er egnet for behandling av glioblastoma, og at stor forsiktighet bør utvises ved eventuell videre utprøvning.

Stoffet buparlisib hemmet cellevekst effektivt, både i laboratoriets kreftceller og i hjernekreft hos forsøksdyr. De dyrene som ble behandlet med buparlisib hadde en mye saktere utvikling av sin hjernesvulst, samtidig som overlevelsen økte, sammenlignet med dyrene i kontrollgruppen. Netlands resultater gir grunn til videre utprøvning av buparlisib, også i mennesker med glioblastoma.

Personalia:

Inger Anne Netland er født i 1978 og har vokst opp i Sandnes i Rogaland. Hun har mastergrad i Humanbiologi fra Universitetet i Bergen fra 2006. I perioden 2008-2015 har Netland vært stipendiat ved Institutt for Biomedisin under veiledning av professor Per Øyvind Enger og doktor Dorota Goplen.