Styrker pandemiforståelsen på PhD-kurs
PhD-studenter fra en rekke forskjellige fagfelt deltar på Pandemisenterets tverrfaglige PhD-kurs denne høsten. Studentene håper kurset vil gi dem en bredere forståelse av de komplekse problemstillingene under en pandemi.
Hovedinnhold
Pandemisenteret har siden 2021 arrangert et to ukers-kurs rettet mot PhD-studenter fra alle fagdisipliner. Kurset er innom både medisinske problemstillinger knyttet til vaksiner, erfaringer fra pandemier i et historisk perspektiv samt sosiale, juridiske og etiske dilemmaer.
Kursets undervisere består av ulike fagpersoner fra UiB, samt andre fagpersoner som blir hentet inn fra utlandet. I år deltar blant annet Apostolos Veizis, daglig leder i organisasjonen InterSoS Hellas.
Dypere forståelse
En av dem som har meldt seg på kurset dette semesteret er kinesiske Ping Ping Song. Hun har tatt en bachelor i matematikk og tar nå en PhD der hun forsker på matematiske modeller knyttet til spredning av covid-19.
– Jeg håper at kurset vil gi meg et bredere perspektiv fra andre forskningsområder, sier Song.
Hennes medstudent Ritha Willio har en master i helseøkonomi og er nå PhD-student ved BCEPS der hun forsker på helseprioritering. I sitt arbeid ser hun særlig på infeksjonssykdommer, noe som gjør PhD-kurset ved Pandemisenteret svært relevant.
– Det gir meg mulighet til å få en dypere forståelse av ulike problemstillinger som er relatert til covid og pandemi, sier Willio.
Tyrkiske Isil er lege og var sisteårsstudent under første år med koronapandemi. Hun sier kurset vekket hennes interesse fordi hun selv gjorde seg mange erfaringer.
– Jeg ønsker å kunne drøfe både gode og dårlige opplevelser fra pandemien, sier hun.
Årets studentgruppe består av personer fra land som Chile, Jordan, Syria, Iran, Peru, Tyrkia, Kina og Malawi.
– En viktig utfordring
Blant foreleserne som deltar, og som har deltatt tidligere, er Henriette Sinding Aasen og Eirik Holmøyvik fra Pandemisenterets strategiske arbeidsgruppe.
– Det er alltid kjekt å undervise på dette PhD-kurset, og treffe studenter med forskjellig bakgrunn og fra ulike faglige disipliner. Det er utfordrende på kort tid å formidle sentrale rettsprinsipper på en forståelig måte, men som forsker og underviser er det også en interessant og viktig utfordring, sier Sinding Aasen.
Også hennes kollega Holmøyvik opplever undervisningssituasjonen som meningsfull.
– Det er givende å møte studenter fra ulike land og fagdisipliner. De stiller gode spørsmål. Pandemien påvirket alle land og alle deler av samfunnet. Den rettslige utfordringen, hvordan vi kan håndtere en farlig pandemi uten å forsake rettsstaten og menneskerettighetene, var også felles. Derfor er det viktig å ha arenaer der vi kan møtes for å diskutere disse spørsmålene på tvers av bakgrunner og fag, sier Holmøyvik.