Meritteringsordningen ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi
Status som Fremragende underviser (Fund/ETP) tildeles personer som systematisk og over tid videreutvikler sin undervisningskompetanse til et nivå som er vesentlig høyere enn den forventede basiskompetansen. Undervisere som blir tildelt status som Fund/ETP danner fakultetets Pedagogiske Akademi.
Hovedinnhold
Om ordningen
Status som Fremragende underviser (Fund/ETP) tildeles personer som systematisk og over tid videreutvikler sin undervisningskompetanse til et nivå som er vesentlig høyere enn den forventede basiskompetansen. Undervisere som blir tildelt status som Fund/ETP danner fakultetets Pedagogiske Akademi. De skal bidra til en kollegial undervisningskultur ved fakultetet, basert på prinsippene bak Scholarship of Teaching and Learning, for eksempel gjennom å ta ansvar for, og delta i, faglig, pedagogisk og didaktisk utviklingsarbeid, gjennom å dele erfaring og fremme utveksling gjennom kollegiale fora for undervisningsutvikling og gjennom veiledning (mentorskap) av kolleger.
Meritteringsordningen legger vekt på at underviseren må kunne dokumentere og beskrive sin egen tilnærming og undervisningspraksis inn mot fire hovedområder: fokus på studentenes læring, en klar utvikling over tid, en forskende tilnærming og en kollegial holdning og praksis.
Kriterier
Status som Fremragende underviser tildeles undervisere på bakgrunn av søknad og en påfølgende vurdering foretatt av en bedømmelseskomité. Søkeren skal i søknaden og vedleggene beskrive, analysere, diskutere og dokumentere et systematisk og målrettet arbeid med utdanningskvalitet inn mot fire kriterieområder forankret i prinsippene bak Scholarship of Teaching and Learning (SoTL):
1. Fokus på studentenes læring
- Søkeren har tydelig fokus på studentenes læring i all sin undervisningsvirksomhet.
- Søkeren har et bevisst forhold til sammenhengen mellom undervisningsform, læringsutbytte, vurderingsform, og typer av læring.
- Det er en tydelig og begrunnet sammenheng mellom søkerens grunnleggende oppfatninger om undervisning og læring, og undervisningsvirksomhet.
- Søkeren har gode relasjoner til studentene, og etterspør og reagerer konstruktivt på tilbakemeldinger fra studentene.
2. En klar utvikling over tid
- Søkeren har bevisst og systematisk tilstrebet å videreutvikle undervisningens form og innhold for å støtte opp under studentenes læring.
- Søkeren har idéer og planer for fortsatt utviklingsarbeid og videreutvikling av sin egen undervisningskompetanse og praksis i fremtiden.
3. En forskende tilnærming
- Søkeren planlegger, kartlegger, vurderer og modifiserer sin undervisningspraksis med henblikk på hva og hvordan en best støtter opp under studentenes læring.
- Søkeren reflekterer over sin egen undervisningsvirksomhet i lys av universitetspedagogisk teori og fagdidaktisk kunnskap.
- Søkeren driver forskningsbasert utdanning, både i form av at det faglige innholdet er basert på oppdatert og aktuell forskning i faget, og at studentene tar i bruk elementer fra forskningsprosessen i sitt læringsarbeid.
4. En kollegial holdning og praksis
- Søkeren deler erfaringer med andre og samhandler konstruktivt med studenter og kollegaer for å utvikle undervisningen og undervisningskvaliteten.
- Søkeren samhandler med andre gjennom gjensidig erfaringsutveksling, for eksempel i diskusjoner, på konferanser og gjennom publikasjoner.
- Søkeren bidrar til å oppfylle institusjonens strategiske mål for utdanningskvalitet.
Søknad og vurdering
Status som Fremragende underviser tildeles undervisere på bakgrunn av søknad i form av en undervisningsportefølje, og en påfølgende vurdering foretatt av en bedømmelseskomité. Vurderingsprosessen består av vurdering av søknad/undervisningsportefølje og dokumentasjon, og aktuelle kandidater blir invitert til et intervju. Underviseren skal i søknaden og vedleggene beskrive, analysere, diskutere og dokumentere et systematisk og målrettet arbeid med utdanningskvalitet inn mot kriteriene.
Søknaden
Søknaden er i form av en undervisningsportefølje (teaching portfolio). Undervisningsporteføljen skal gjøre rede for hvordan søkeren i sin egen undervisning bevisst og systematisk over tid har arbeidet med utdanningskvalitet for å fremme og utvikle studentenes læring. Videre skal søknaden vise hvordan søkeren har delt sine erfaringer med andre og bidratt til fellesskapet. Med støtte i litteratur og andre kilder skal søkeren problematisere og reflektere over sine valg av undervisnings- og vurderingsformer, og belyse hvordan hen ved hjelp av litteraturen har utviklet sin praksis knyttet til studentenes læring og sin egen undervisning.
Søknaden skal inneholde dokumentasjon i form av et utvalg eksempler fra egen undervisningspraksis som viser hva, hvordan og hvorfor undervisningen ble gjennomført slik, og hvordan disse valgene og praksisene støtter opp om studentenes læring. Søknadens utforming og innhold skal knyttes til kriteriene beskrevet ovenfor. Søkeren skal også legge ved en undervisnings-CV som dokumenterer universitetspedagogisk utdanning, undervisningsvirksomhet, pedagogisk FoU og formidling og erfaringsdeling.
Bedømmelseskomité og prosess
ETP skal tildeles for en gjennomtenkt og velutviklet pedagogisk praksis innenfor fagdisiplinen, og bedømmelseskomitéen settes sammen primært av representanter fra de aktuelle disiplinene, supplert med studentrepresentanter og representanter med erfaring fra bedømming av pedagogisk kompetanse. Deler av komitéen utgår fra fakultetets Pedagogiske akademi og ekstern representasjon blant bedømmerne sikres ved å supplere komitéen med medlemmer fra andre institusjoner. Komitéen ledes av fakultetets visedekan for utdanning.
Bedømmelseskomitéen gjennomgår alle søknader og intervjuer aktuelle søkere. Intervjuet skal komplementere søknaden og undervisningsporteføljen. Endelige vurderingsrapporter for hver enkelt søker blir behandlet av bedømmelseskomitéen som sender anbefaling til fakultetets ansettelsesutvalg for vitenskapelige stillinger som gjør endelig vedtak om tildeling av status som fremragende underviser på delegasjon fra fakultetsstyret.
For å kvalifisere til status som fremragende underviser må søkere oppfylle alle kriterier og dokumentere dette i omfang og karakter gjennom undervisningsportefølje, undervisnings-CV og øvrig dokumentasjon. For at status skal kunne tildeles må kriteriene utvilsomt være oppfylt. Bedømmelsen skjer kvalitativt i henhold til kriteriene og med to hovedperspektiv: søkerens helhetstenkning og graden av forskende tilnærming til undervisning og undervisningsutvikling. Et viktig formål med ordningen er å støtte underviseres utvikling. Den endelige vurderingsrapporten – enten den anbefaler merittering, eller ikke – skal derfor gi gode tilbakemeldinger til søkeren med tanke på videre utvikling.