Christina studerer Fiskehelse
Christina Marie Ingdal studerer Fiskehelse på Universitetet i Bergen. Les mer om hvordan det er å studere realfag hos oss!
Hovedinnhold
Hvorfor valgte du å studere fiskehelse?
– Jeg har alltid vært interessert i realfag, og allerede på videregående hadde jeg stor sans for biologi. Etter å ha jobbet et år med fisk i butikk, skjønte jeg at dette var en næring jeg ville lære mer om. Integrert master i fiskehelse kombinerer biologien jeg likte så godt på videregående, med mye praktisk laboratoriearbeid – en kombinasjon jeg elsker! Jeg hadde lenge en drøm om å bli lege, men ikke nødvendigvis så lyst til å behandle mennesker. Nå lærer jeg fortsatt om bakterier, virus og parasitter – bare at sykdommen ikke skjer i mennesker, men hos fisk. Samtidig er dette en fremtidsrettet utdanning, som jeg absolutt vil anbefale alle med interesse for havet, havbruksnæringen og realfag!
Fortell oss tre ting som gjør at du trives på studiet ditt og ved UiB!
– Det er faktisk vanskelig å velge ut tre ting, men den største faktoren for trivsel er uten tvil menneskene. Vi har et lite og sammensveiset miljø på fiskehelse, noe som gjør at det har vært lett å bli kjent med folka på tvers av trinnene, til tross for at jeg er #koronakull. Linjeforeningen for fiskehelse og havbruk har også bidratt sterkt til trivselen min ved universitetet. Her skapes enda tettere kontakt med mennesker med samme interesser som meg, samtidig som vi er sosiale sammen! Den siste tingen jeg vil nevne for trivselen min på studiet mitt er den gode informasjonsflyten mellom universitetet og studentene. Nå kan jeg bare snakke for meg selv – men jeg opplever å bli sett og hørt når jeg har spørsmål, noe som gjør at jeg føler meg svært trygg på at alt fra emnekombinasjoner til mulighetene i arbeidslivet. Alt i alt – VELDIG fornøyd med studietiden så langt ved UiB.
Hvordan var det første halvåret ditt som student på realfag ved UiB?
– Det har vært over all forventning – jeg hadde ikke de største forventningene med tanke på at jeg flyttet til Bergen midt under en pandemi. Faglig har det vært krevende, men absolutt overkommelig. Har spesielt lyst til å nevne #realutfordring som klassen min og jeg var med å vinne tidlig i høstsemesteret – en veldig morsom opplevelse, hvor vi både fikk bruk for realfagskunnskapen vår og gründerspiren i magen. Som premie fikk vi dra til Larveriet på Voss og lære med om hvorfor larver burde være en del av fremtiden – veldig gøy! Ettersom klassen vår er liten, har vi faktisk – til tross for pandemi – hatt muligheten til å arrangere flere turer på byfjellene og fått vært sosiale utenom.
Er det noe du har opplevd på studiet ditt som du ikke visste om fra før?
– Jeg ble svært positivt overrasket over mentorordningen for realfagsstudenter. Dette er en ordning som har bidratt til nye relasjoner, mer kunnskap og sist, men ikke minst: trygghet. Det har vært veldig fint å alltid ha noen å henvende seg til, enten det er spørsmål om emner og eksamener, eller hvor man finner den billigste ølen.