Hjem
Realfag – et smart sted å begynne
#RealUtfordring

#Realutfordring – Slik skal Vipps få sitt internasjonale gjennombrudd 

Ti realfagsstudenter – to lag – 30 timer og en real utfordring. Se hvem Vipps mener kom opp med den beste løsningen! 

#Realutfordring ft. Vipps

Hovedinnhold

Har du realfag er du klar for det meste – det er den viktigste erfaringen man kan ta med seg fra utfordringen Vipps gav realfagsstudenter fra Universitetet i Bergen i februar.  

I løpet av to knappe dager skulle ti studenter delt i to lag løse et utfordrende problem for Vipps.  

Etter det man lett kan kalle en suksess i Norge, ser selskapet nå til utlandet. Målet er å etablere seg i flere land. Kort fortalt var dette oppgaven UiB-studentene skulle løse: Hvilket land bør Vipps satse på? 

De to lagene Reallag og Real(i)tet samlet seg i hver sine lokaler i den ærverdige Tårnsalen på Universitetsmuseet, og den ikke mindre historiske Muséplass 1, der rektoren ved UiB har sitt hovedkvarter.  Først fikk de, litt nervøse kanskje, overlevert oppgaven fra Håkon og Sigrid i Vipps.  

Lagene I vipps

Her er lagene! Real(i)tet med Tonje, Ruben, Marthe, Elise og Sigrid. Reallag med Ingrid, Oscar, Anne-Line, Christian og Johanne.

Foto/ill.:
Jens H. Ådnanes, UiB

Her kan du se studentenes story på Instagram. 

Realfag er løsningen 

Det var ingen enkel oppgave studentene tok fatt på. Skal man løse en slik oppgave må man ta hensyn til en rekke faktorer, som klimaregnskap, krav til digitale tjenester, sosiale forhold og datasikkerhet.  

Jobbing med oppgaven i Tårnsalen

Real(i)tet jobber i Tårnsalen.

Foto/ill.:
Jens H. Ådnanes, UiB

Mange vil kanskje tro at en slik oppgave er like mye for jurister og økonomer som realister, men begge lagene beviste raskt at å tenke realfaglig og bruke metodene de har lært på fagene sine var mer enn nok! 

Vippsfaktoren 

Dag 2 fortsatte med heftig arbeid, datainnhenting og programmering for begge lagene, som nok kjente deadlinen true.

Reallag arbeider med oppgåva

Reallag starter arbeidet med oppgaven.

Foto/ill.:
Jens H. Ådnanes, UiB

Klokken 15 skulle lagene være klare til å pitche forslagene sine for Vipps. 

Elise, Marthe, Ruben, Sigrid og Tonje, lagmedlemmene på Real(i)tet var de første foran kamera og pitchen for Vipps i Oslo.  

Laget pitchet en modell for poengscore, der faktorer som konkurrenter og antall personer i målgruppen​ var med, koblet til en modell der bærekraftsmål var faktorer. Slik kan Vipps regne ut det laget kalte Vippsfaktoren! I Real(i)tet sine kalkulasjoner havnet Island på toppen med høyest Vipps-faktor.  

Real(i)tet presenterer

Real(i)tet pitcher sin løsning til Vipps.

Foto/ill.:
Jens H. Ådnanes, UiB

Se Real(i)tet sin pitch her! 

Python-programmert verktøy 

«Great minds think alike» heter det, og Christian, Ingrid, Oscar, Anne-Line og Johanne på Reallag hadde tenkt i lignende baner som konkurrentene sine.  

Ved å hente inn data fra FN sine oversikter over faktorer som mobildekning, økonomi og energiproduksjon i europeiske lag kan Vipps vektlegge de ulike faktorene kombinert med fokus på bærekraftsmål, og få rangert europeiske land det kan være verdt å se nærere på. I en live demo fikk de imponerte Vipps-representantene demonstrert hvordan verktøyet fungerte.  

Vipps-presentasjon Reallag

Reallag foran kamera.

Foto/ill.:
Jens H. Ådnanes, UiB

Se Reallag sin pitch her! 

Og vinneren er… 

Etter det som må ha vært en  vanskelig avgjørelse mellom to strålende besvarelser var Vipps klare til å kåre en vinner: 

Real(i)tet! 

Vinnerne av #realutfordring

Real(i)tet feirer seieren!

Foto/ill.:
Maren Bjotveit, UiB

Slik gratulerer Vipps vinnerne: 

«Takk for god innsats og gratulerer så mye som vinner av vår #Realutfordring til dere! Vi synes dere presenterte på en engasjerende måte og hadde valgt gode, relevante faktorer som utgjorde en algoritme som dere gikk gjennom på en god måte. Dere viser analytiske og tekniske evner, men også kreativitet gjennom et navneforslag med logo vi digger, selv om det dessverre er kapret allerede av noen andre. Et stort pluss får dere for å ha laget nettside som gjør resultatene mer tilgjengelige, og vi er imponerte over hvor mye dere har fått til på kort tid. Digitale high fives og applaus fra oss til dere og masse lykke til videre!» 

Teknisk og analytisk sterke 

«Sølvmedaljen» til toerlaget var ikke noe å gråte for, om man leser Vipps sin hilsen til dem: 

«Takk for en fantastisk innsats! Først og fremst synes vi dere valgte gode og relevante faktorer, spesielt digital ID. Digital ID er superviktig for rask onboarding. Prioriteringsmodellen viser at dere er teknisk og analytisk sterke. At modellen er lagt inn i Excel gjør den mer tilgjengelig for ikke-tekniske ansatte. Det er også et stort pluss at man kan legge til, fjerne og endre vekting av faktorer. Vil i tillegg gi dere stor kudos for demoen i python - den var veldig engasjerende! Oppsummert har dere valgt gode metodikker for å løse oppgaven og vi er mektig imponerte!» 

Begge lahgene i Tårnsalen

Takk for strålende innsats! Fra venstre: Tonje Kilhavn (master i geovitenskap), Anne-Line Sørberg (bachelor i fysikk), Oscar dos Santos Kvalsvik (bachelor i kjemi), Christian Hein (master i informatikk), Elise Fiskeseth (master i informatikk), Marthe Ulmo Rønnseseth (bachelor i matematikk), Ingrid Opheim Bækkelund (bachelor i klima. atmosfære- og havfysikk), Johanne Holmøy (bachelor i matematikk), Ruben Tjore Wespestad (bachelor i fysikk) og Sigrid Marie Vildskog Auganæs (bachelor i klima. atmosfære- og havfysikk).

Foto/ill.:
Jens H. Ådnanes, UiB

Mange muligheter med realfag 

Det er ikke første gang realfagsstudentene utfordres. I 2019 fikk en studentgruppe 48 timer til å løse problemet med mikroplast i havet. 

SLIK VIL REALFAGSTUDENTER LØSE PLASTPROBLEMATIKKEN

Produsent:
Sølvrev

Året etter fikk UiB ferske realfagsstudenter en utfordring, som i tillegg til å avsløre hvor mange frossenpizzaer som gikk med i fadderuken, kom med spenstige forslag til å gjøre studiestarten langt mer bærekraftig. 

Høsten 2020 utfordret BIR studentene til smartere utnyttelse av matavfallet. BIR er et av Norge største renovasjonsselskaper. 

Realutfordring: Larver er fremtidens mat

Produsent:
Try