Posisjonsnotat
UiB gir innspill om digital kompetanse
Universitetet i Bergen (UiB) har laget et posisjonsnotat som understreker betydningen av å integrere digital kompetanse i høyere utdanning for å møte samfunnets behov for digital omstilling. Notatet ble forberedt i forbindelse med kompetansebehovsutvalgets frokostmøte om kunstig intelligens og utdanning 20. januar 2025.
Hovedinnhold
Publisert: 14.01.2025
Notatet foreslår tiltak på flere nivåer:
- Grunnleggende digital kompetanse for alle: UiB har siden 2022 tilbudt emnepakken DIGI, bestående av ni fleksible emner innen digitalisering, tilgjengelig for alle studenter og ansatte uavhengig av studieretning.
- Fagspesifikk digital kompetanse i disiplinfag og profesjonsutdanninger: Notatet anbefaler nasjonale samarbeidsprosjekter for å redesigne studieprogrammer slik at de inkluderer fagspesifikk digital kompetanse, med fokus på samarbeid og deling av erfaringer.
- Rekruttering og utdanning av IKT-eksperter og teknologer: Det foreslås en styrking av matematikkfaget i grunnopplæringen for å sikre tilstrekkelig antall søkere til teknologifagene i høyere utdanning, samt opprettelse av nye teknologistudieplasser.
- Yrkesrettet digital kompetanse til arbeidslivet: UiB anbefaler nasjonale midler for utvikling av videreutdanningsprosjekter innen digital omstilling, i samarbeid mellom utdanningsinstitusjoner og næringsliv.
Notatet fremhever at digital kompetanse er avgjørende for å utnytte mulighetene som digitalisering gir, og for å sikre en rettferdig og inkluderende omstilling i samfunnet.