Avdeling for samlingsforvaltning
EØS prosjekt

Mikrobiologisk angrep på kulturarv: deling av erfaringer for bedre løsninger

Folk vil vanligvis ikke snakke om ubehagelige ting, men muggspredning på kulturarv er en stor utfordring som må løses. Portugisiske papirkonservator Sílvia Sequeira og tekstilkonservator Hana Lukesova bestemte seg å diskutere fremgangsmåter og dele erfaringer knyttet til mikrobiologisk angrep på kulturhistoriske gjenstander.

Camilla Nordby og Hana Lukesova besøkte NOVA Universitetet i Lisboa i juni 2023
Omvisning av Avdeling for konservering og restaurering ved NOVA Universitetet i Lisboa (prosjektdeltakere fra venstre ti høyre: Ekaterina Pasnak, Catarina Pinheiro, Sílvia Sequeira, Camilla Nordby og Hana Lukesova)
Ukjent

Avdeling for samlingsforvaltning er en samarbeidspartner i et internasjonalt prosjekt som tar for seg undersøkelsesmetoder og løsninger av mikrobiologisk angrep på kulturarven. Prosjektlederen er førsteamanuensis Sílvia Sequeira fra Avdeling for konservering og restaurering ved NOVA Universitetet i Lisboa. I prosjektet skal de dele erfaringer av konkrete problemer knyttet til mikrobiologisk angrep på kulturhistoriske gjenstander.