Skolelaboratoriet i realfag
Kurs for lærere

Realfagslunsj om kjemikaliesikkerhet: Rutiner og risikovurdering

Både naturfaglærere og kjemilærere kjenner på ansvaret for elevene når de arbeider med kjemikalier. Er du litt usikker på om alt er på stell? Hva skal du sørger for, og hva er ledelsens ansvar? I denne realfagslunsjen ser vi på hvor det kan være greit å starte for å lage gode rutiner, og hva som er viktig å tenke på i risikovurderinger.

kjemilab
Skolelaboratoriet

Seksjon for kjemididaktikk og Naturfagsenteret ved Universitetet i Oslo har deltatt i et EU-prosjekt som har resultert i en svært god ressurs for alle som har ansvar for sikkerhet på laboratoriet: https://chesse.org/no/

I denne realfagslunsjen får vi besøk av Karoline Fægri som vil gå gjennom:

• Hvem har ansvar for hva?
  • Hvordan får vi til gode rutiner og opplæring?
  • Forebygging
  • Dokumentasjon av risikovurdering
  • Bruke andre kjemikalier

Ta gjerne med en laptop slik at du får testet ressursene på egen hånd. Neste uke fortsetter vi med kjemikaliesikkerhet i naturfag og kjemi. Da vil Svein Tveit guide oss gjennom Merking, oppbevaring og avfallshåndtering

Du får lenke til semnaret ved å melde deg på via skolelab.no. Av hensyn til de som har undervisning, blir det gjort opptak av seminaret som er tilgjengelig i en uke. Seminaret er en del av Skolelaboratoriets serie Realfagslunsj som arrangeres i samarbeid med Nettverk for realfag i Vestland fylkeskommune. Dette seminaret er en gjesteforelesning fra Seksjon for kjemididaktikk ved Universitetet i Oslo, som har utviklet ressursen chesse.org/no.