Skolelaboratoriet i realfag
Kurs - for lærere

Realfagslunsj om vannutskiftning i fjordene

Temperatur har mye å si for vannutskiftning i fjordene og i dette webinaret ser vi mer på hvordan klimaendringer påvirker vannutskiftning i fjorder.

Illustrasjon av terkselfjord
Torunn Sandven Sagen

Tilførsel av oksygenrikt vann til fjordene er en forutsetning for et godt levemiljø for fisk og annet liv vi finner der. På denne realfagslunsjen får vi vite mer om hvordan vannutskiftning i fjorder foregår, hvordan det påvirkes av klimaendringer og hvordan man forsker på det. Vi har med oss stipendiat Torunn Sandven Sagen som gir oss et innblikk i hvordan fjorder og havet snakker sammen.

Bilde av smilende Torunn Sagen med ullgenser og lue.

Torunn Sandven Sagen er stipendiat ved geofysisk institutt hvor hun forsker på vannutskiftning i norske fjorder.

UiB

Seminaret er en del av Skolelaboratoriets serie Realfagslunsj som arrangeres i samarbeid med Nettverk for realfag i Vestland fylkeskommune.