Astrid Gynnild
Hun ønsker å stimulere studenter til å utvikle både sine kritiske, kreative og konstruktive kvaliteter. Undervisning handler om å legge til rette for læring. Det omfatter mye mer enn direktekontakt med studentene, mener Gynnild.
Hovedinnhold
Hvorfor søkte du på meritteringsordningen?
– Det var helt tilfeldig. Dette var første gang ordningen ble utlyst, og jeg ble rett og slett trigget av utlysningsteksten i en e-post fra fakultetet. Siden jeg liker å utforske nye ting, måtte jeg bare finne ut av hva dette var for noe.
Hva lærte du underveis da du satt sammen din pedagogiske mappe?
– At den var veldig gøy å jobbe med!
Da utlysningen kom, sto jeg midt oppi flere forskningsprosjekter, og hadde ingen strategiske tanker om noen pedagogisk portefølje. Men jeg satte meg rett ned, og startet med å lese gjennom CV-en min på nytt. Deretter leste jeg meg opp på egen forskning. Underveis oppdaget jeg at det lyste pedagogiske tilnærminger av både bøker og artikler jeg hadde publisert. Faktisk mye mer enn jeg hadde tenkt. Da jeg begynte å se noen mønstre i min egen pedagogiske utvikling, ble det jo ekstra artig.
Jeg fant ut at det jeg bedriver er utforskende undervisning. Jeg liker å eksperimentere, og har åpenbart brukt mye tid på å utforske det jeg kaller undervisningens fire k-er: Hvordan vi kan stimulere studenter til å utvikle både sine kritiske, kreative og konstruktive kvaliteter. Jeg erfarer at undervisning dypest sett handler om å legge til rette for læring. Det omfatter mye mer enn direktekontakt med studentene.
Et av de studentaktive prosjektene jeg har jobbet mest med, er «Workshop som læringsarena». Det gikk over en femårsperiode, og er nå implementert som bærende element i alle UiB-utdanningene i Media City Bergen.
Jeg har også jobbet mye med tilbakemeldinger og tillitsbygging som basis for læring. Men kanskje det aller gøyeste er sesjonene med skrivetrening; her oppdager jeg stadig nye fjelltopper i samhandling med studentene.
Mappearbeidet åpenbarte forresten noe annet som jeg egentlig visste godt fra før: Jeg liker bedre å se fremover enn bakover. Jeg forsker på journalistikk og samfunnsmessige følger av nye medieteknologier, og er nok i overkant opptatt av behovet for ansvarlig fremsyn i undervisning.
Hva har det betydd for deg å få tittelen som merittert underviser?
– Jeg er ikke så opptatt av titler. I starten var det nesten litt pinlig, syntes jeg. Samtidig er jeg blitt invitert inn i mange nye fora der undervisning diskuteres. Det er veldig inspirerende.
Hvorfor bør man søke?
– Det er en god mulighet til å bli bedre kjent med seg selv og egne kvaliteter som underviser.
Har du noen tips til andre undervisere?
– Det aller viktigste er selvsagt å lese utlysningen nøye – hva spør de etter? Et annet tips er å starte i bedre tid enn det jeg gjorde! En slik søknad krever mye mer tid enn man kanskje tror på forhånd. La søknadsarbeidet bli en oppdagelsesferd i egne verdier og visjoner; vit at studenter er dine beste samarbeidspartnere og at tiden er din beste hjelper. Og for all del: Husk å ha det gøy!