Jens E. Kjeldsen
Han har et stort engasjement for undervisning og har genuin interesse for å forbedre undervisningen, les mer om hvordan Kjeldsen skaper engasjement hos studentene sine.
Hovedinnhold
Hvorfor søkte du på meritteringsordningen?
– Undervisning er noe av det viktigste vi gjør på et universitet. Det vi lærer studentene våre er fundamentet de står på, når de går ut i verden for å søke jobb og skape seg et liv. Derfor bør vi hele tiden forsøke å utvikle oss så vi kan tilby den best mulige undervisningen. Det hjelper meritteringsordningen med. Jeg bruker en stor del av min tid på å skape, styrke og forbedre undervisningen jeg gir, og da er det naturligvis også bra at ordningen gir en bekreftelse på innsatsen og kvaliteten av arbeidet man gjør. Ordningen fremviser prioriteringen og viktigheten av undervisningen, det vil jeg bidra til. Så derfor søkte jeg naturligvis.
Hva lærte du underveis da du satt sammen din pedagogiske mappe under søknadsprosessen?
– Først og fremst gikk det opp for meg hvor mye jeg egentlig hadde gjort. I hverdagen går vi ikke og regner på hva vi gjør, men når man skal lage en oversikt, blir arbeidet meget tydelig. Det var også utviklende for meg å måtte reflektere over min pedagogiske filosofi: Hva er det jeg vil oppnå med min undervisning? Hvorfor gjør jeg slik jeg gjør? Hvorfor er det bra og hvordan kan det gjøres bedre. I mange år i strekk vant jeg studentenes pris for beste emne på medievitenskap, før denne prisen til slutt ble lagt ned. Men det var først da jeg utarbeidet mappen at jeg fikk en bevisst og systematisk didaktisk forståelse for hvorfor studentene var så tilfredse med undervisningen min. En slik bevisstgjøring er helt avgjørende for å forstå undervisningskvalitet og ikke minst for å kunne utvikle seg til en enda bedre underviser også i fremtiden.
Hva karakteriserer din undervisning?
– Jeg vil lære studentene noe de kan bruke. Jeg vil at de skal kunne se relevansen av undervisningen for livene deres – både faglig og personlig. Derfor søker jeg hele tiden å kombinere teori og praksis. Ikke bare i forelesninger, seminarer og workshop, men også i eksamensoppgavene. Jeg lager eksamensoppgaver som skal fungere som en del av læringen. For eksempel ber jeg studentene gjøre en eller annen form for praktisk kommunikasjon, for så etterpå å bruke teori til å reflektere over det de har skapt selv. Dermed lærer de både kommunikasjonspraksis og teoretiske, etiske og filosofiske overveielser.
Og så følger jeg to prinsipper. Det første prinsippet er såkalt «baklengs planlegging», der jeg begynner med målet for undervisningen. I min undervisning er det overordnet å skape den aktive, engasjerte og selvtenkende student. Etter å ha etablert målet går jeg baklengs fra dette, for å finne ut hvilken undervisning og eksamen som kan bidra til å nå dette målet. Det andre prinsippet er en bevegelse fra det praktiske og konkrete mot det teoretiske og generelle. Kognitivt har vi mennesker lettest for å gå fra konkrete eksempler til generell innsikt og fra praktisk til teoretisk forståelse. En slik pedagogisk bevegelser er dessuten også best til å skape interesse, engasjement og aktiv deltakelse blant studentene.
Hva har det betydd for deg å få tittelen som merittert underviser?
– Det har vært en stor anerkjennelse å få pris som fremragende underviser. Det krever mye jobb å skape god undervisning og å opprettholde kvaliteten over tid. Det er mange andre oppgaver som hele tiden kaller på oppmerksomheten. Men tittelen gir lyst og energi til å fortsette innsatsen.
Hvorfor bør man søke?
– Fordi undervisning er viktig. Veldig viktig. Å søke tittel som fremragende underviser er med på å understreke dette. Og, som jeg sa, så gir søknadsprosessen innsikt i hvor mye man har gjort. Da blir man både glad og litt stolt. Dertil kommer, som sagt, at prosessen er en meget nyttig bevisstgjøring av kvalitetene i ens undervisning samt en klargjøring av hvor og hvordan man kan utvikle seg for å gi enda bedre undervisning.
Har du noen tips til andre undervisere?
– Søk! Søk på ordningen og utnytt muligheten til å få tenkt gjennom hvilken pedagogisk og didaktisk filosofi din undervisning følger – og bør følge. Og så vil jeg oppfordre alle til å tenke grunnleggende om undervisning. Tenk: hva er poenget? Hvorfor underviser vi? Hva skal undervisningen vår føre til. Det er lett å bli opphengt i at undervisningen skal forbedrede studentene på eksamen, men det er et dårlig mål for undervisning – og det er en dårlig eksamen. Ja, jeg vet det høres litt høystemt ut, men jeg mener det nå likevel: Vår undervisning skal gjøre studentene i stand til å møte livet etter studiene på best mulig måte. Så da må du tenke: Gjør min undervisning det? Hvordan kan min undervisning best mulig forberede studentene på livet etter studiene?