Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Studiestart 2024

Velkomstuken ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Velkomstuken er et tilbud til alle nye studenter om å delta på et sosialt program i studiestartsuken.

To fadderledere i rosa t-skjorter leder en gruppe fadderbarn gjennom en bergensgate.
Eivind Senneset

Mandag 12. august

Faddergruppens kveld

Bruk kvelden på å bli kjent! Her kan dere velge hva dere ønsker å finne på selv.
Lag middag sammen, se en film eller ta en tur rundt i Bergen.

Tirsdag 13. august

16.00-19.00 Rebusløp

Her går faddergruppen sammen og besøker forskjellige poster med både leker og konkurranser.
Du vil finne alt fra fotball med ølbriller til quiz, og alt i mellom. Postene holdes av flere aktører, hvor mange av dem er relevante studentorganisasjoner, så dette er en gyllen mulighet til å bli litt bedre kjent med dem! Tiden mellom postene kan dere fylle med bildekonkurransene, hvor dere skal ta de beste bildene til alle mulige kategorier. Det blir selvfølgelig kåret mange vinnere, både for rebusløpet, bildekonkurranse og tema.

18.00-22.00 Tegnebar på Kode

Kunstmuseumet Kode arrangerer tegnebar for både kunstneren og de som ikke har holdt i en blyant siden kunst & håndtverk. Her får du muligheten til å lære deg å tegne et skikkelig fint bilde, eller bare noen enkle streker mens du prater med resten av bordet ditt. Du får alle materialer av Kode og kan selvfølgelig beholde kunstverket ditt. Det er begrenset med plasser, og påmeldingsskjemaet vil åpne dagen før.

Onsdag 14. august

15.00-18.00 Matpausestasjon ved Studentsenteret

Sliten etter noen travle dager? Spis middag med faddergruppen din ved Studentsenteret!

19.00-00.00 Helhus på Det Akademiske Kvarter

Studenthuset Det akademiske kvarter åpner dørene til hele huset, med mange morsomme aktiviteter. Her vil du finne silent disco, speedfriending, strobefotball og quiz. Kvarteret huser mange studentorganisasjoner, arrangement, faglig påfyll og naturligvis mat og drikke, så her får du en god mulighet til å bli kjent med et knutepunkt for studentene i Bergen!

22.00-01.00 Utekino - ved Meteorologisk institutt

Frister det med en rolig kveld under stjernene? I samarbeid med Bergen internasjonale filmfestival (BIFF) arrangerer vi utekino. Pakk deg inn i et godt pledd sammen med ditt favorittgodteri, baconsnacks eller popcorn og nyt filmen!

Torsdag 15. august

10.00-17.00 Studenttorg i Grieghallen

Studentsamskipnaden Sammen arrangerer studenttorg for alle byens studenter. Ta turen til Grieghallen for å se om du finner nettopp din studentorganisasjon!

12.00-14.00 Idrettsdag med studentidrettslaget SV Idrett i Nordneshallen

Sammen med SV-Idrett (SVI) holder vi en kanonballturnering! Pizzabakeren lever pizza til lunsj, og det blir store premier til vinnerne.

16.00-20.00 Byen rundt - Bergen sentrum

Nysgjerrig på hvor bergensstudentene pleier å dra når forelesningen er over? På Byen rundt titter vi innom flere kule steder du kanskje ikke visste om! Ta på deg gode sko - det blir lang rundtur i Bergen!

Fredag 16. august

16.00-18.00 Piknik og grillings i Nygårdsparken

Ta med piknikteppet til Bergens største park og nyt solen (forhåpentligvis). Rema1000 stiller med grillmat, og du vil få muligheten til å mingle med studenter fra andre fakulteter.

18.00-23.00 Hallaien Studentfestival på Koengen

Få en knallstart på studietiden på Hallaien, en utendørskonsert på Koengen bare for studenter! Hit kommer nye studenter fra alle studiesteder i Bergen. I år stiller artistene Dagny, Tyr og Adrian Sellevoll, og du kan kjøpe deg både mat og drikke på konsertområdet.

22.00-00.00 Kulturhuset

Ta turen innom og bli kjent med Norges mest aktive og berikende kulturhus. DJ er på plass, så her kan du danse og bli bedre kjent med faddergruppen din.

Lørdag 17. august

12.00-16.00 Morgenhelhus på Det Akademiske Kvarter

Start dagen din på Kvarteret hvor det blir blant annet muligheter for yoga, morgenrave med silent disco, karaoke, speedfriending og mye mer. Dette vil du ikke gå glipp av!

18.00-22.00 Filmkveld på SV-bygget

Sliten etter mange dager med høyt aktivitetsnivå? Hopp inn i pysjen og kom innom SV-bygget for en filmkveld i Storetinget og Vesletinget. Vi stiller med lørdagsgodt og forskjellige film i auditoriene. Før vi spiller av holder vi noen Kahoots, slik at du kan vinne litt ekstra snacks til filmen.

Søndag 18. august

13.00-16.00 Fjelltur til Fløyen

Bli med til en av Bergens mest kjente fjell. Vi tar turen opp Fløyen! Enten du vil jogge opp eller ta en pause ved hver benk er du mer enn velkommen. På toppen kan du nyte utsikten, kjøpe deg noe godt i kaféen eller se deg rundt på de mange turstiene i området.