- UiB
- SVF
- Ansattsider for Det samfunnsvitenskapelige fakultet
- Planer og dokumenter
Tiltaksplan for mangfold, inkludering og likestilling 2024-2029
Fakultetsstyret reviderte og vedtok ny tiltaksplan for mangfold, inkludering og likestilling i 2024.
Hovedinnhold
Tiltaksplanen er en formalisering av tiltak som følger av den sentralt vedtatte handlingsplanen for mangfold, inkludering og likestilling ved UiB, samt tiltak som ligger i fakultetets rekrutteringsplan.
DELMÅL 1: Sikre MIL-tiltak som er tilstrekkelige, kunnskapsbaserte og basert på risiko for diskriminering eller hindre for likestilling.
Tiltak | Ansvar | Tidsrom |
MIL-midler. Tilskuddsordning til mangfold-, inkludering- og likestillingstiltak. Midlene tilgjengeliggjøres årlig (fra UiB sentralt og fra fakultetet). Utlyses bredt og fordeles etter søknad til MIL-tiltak ved instituttene, sentre, og i regi av studentorganisasjoner for å stimulere til tiltak for kulturendring, profilering, utvikling av undervisningstilbud, seminarer, gjesteforelesere etc. Opprette MIL-utvalg med administrativ og MIL-faglig støtte og representasjon fra fagmiljøene og student-organisasjoner. MIL-utvalget vil fungere som nav for arbeidet på SV-fakultetet og kontaktpunkt til det sentrale UiB nettverket. Vil ha ansvar for å fordele MIL midlene, sette i gang og stimulere tiltak på fakultetsnivå (inkludert regelmessige MIL seminar)og årlig evaluering av tiltak oppdatering av ressursbank. Opprette faglig MIL-stilling (20%) som kan inngå i MIL-utvalget og fungere som støtte for fagmiljøene i utvikling av kunnskapsbaserte tiltak og evaluering av disse. (En mulighet er at denne tilknyttes SKOK, eventuelt i samarbeid med HF). Ressursbank. Etablere digital verktøykasse, en nettressurs med kunnskapsbaserte tiltak som instituttene, sentre, og studentorganisasjoner kan ha nytte av i MIL arbeidet (knyttet opp til tilsvarende initiativ ved UiB og jevnlig oppdatert). Disse tiltakene kan være utgangspunkt for søknader om MIL-midler. Eksempler på slike tiltak finnes i eget avsnitt under. | Fakultets-ledelsen
MIL-utvalg | Årlig Vår 2024
2024
2024
Løpende |
DELMÅL 2: Minst 40 % kvinner og menn i alle vitenskapelige stillings-kategorier på alle institutt
Tiltak | Ansvar | Tidsrom |
Rekruttering: (for utdyping, se Rekrutteringsstrategien)
Kvalifisering til professor
|
Institutt-ledelsen
Kommunikasjon
Fakultets-ledelsen
HR avd.
Institutt-ledelsen | Løpende
|
DELMÅL 3: Kjønns-likestilling og økt grad av mangfold i rekruttering av ledere
Tiltak | Ansvar | Tidsrom |
| Fakultets-ledelsen | Løpende |
DELMÅL 4: Minst 40 % kvinner og menn i teknisk-administrative stillinger på alle nivå
Tiltak | Ansvar | Tidsrom |
| HR avd (på UiB og ved fakultetet) | Løpende |
DELMÅL 5: Minst 40 % menn og kvinner i studentmassen
Mål om minst 40 % menn og kvinner i studentmassen og ved alle studieprogram, samt økt mangfold i rekruttering av studenter og økt rekruttering av studenter med flerkulturell bakgrunn.
Tiltak | Ansvar | Tidsrom |
| Institutt-ledelse Kommuni-kasjon Fakultets-ledelsen, MIL-utvalget | Løpende |
DELMÅL 6: Kulturendring og utvikling/synliggjøring av mangfold
Skape en mer inkluderende kultur gjennom økt kunnskap og bevissthet om barrierer og inkluderingsmekanismer i arbeids- og studiemiljø. Øke bevisstheten hos forelesere og studenter om kjønnede mekanismer som påvirker studiehverdagen (blant annet læringsmetoder, anerkjennelse, mikroaggresjon).
Tiltak | Ansvar | Tidsrom |
Utvikle og synliggjøre mangfoldet
| Fakultets-og institutt-ledelsen MIL-utvalg
Institutt-ledelsen MIL-utvalg
| Løpende
Løpende
|
DELMÅL 7: Tilrettelegging for ferdighetsnivå i norsk
Det er et mål å legge til rette for at ansatte oppnår et ferdighetsnivå i norsk som sikrer god inkludering i arbeidsmiljøet.
Tiltak | Ansvar | Tidsrom |
| Institutt-ledelsen | Løpende |
DELMÅL 8: Null-toleranse for trakassering
Tiltak | Ansvar | Tidsrom |
Skape en null-toleransekultur for mobbing, seksuell trakassering og diskriminering gjennom klare signaler fra ledelsen på alle nivåer. Dette inkluderer tydelig vilje til å ta tak i dette fra toppen og gjøre det til tema i ledertrening, medarbeidersamtaler og møter; øke bevisstheten om mikro-aggresjon og «skjult» mobbing. Spre kunnskap om prosedyrer for varsling og sikre at disse er effektive:
| Fakultets- og institutt-ledelsen
MIL-utvalget | Løpende |
Tiltak som kan inngå i ressursbanken og søkes om via MIL-midler
Listen er ikke uttømmende, men eksempler på tiltak som kan være aktuelle for å møte lokale behov:
Rekruttering
- Bruk av letekomiteer for å rekruttere kvinnelige søkere, søkere med innvandrerbakgrunn og søkere som kan bidra til økt etnisk mangfold (instituttene kan søke støtte til 50% av kostnadene til eksterne medlemmer).
- Særskilt annonsering eller oppsøkende virksomhet.
Karriereutvikling
- Ulike typer kvalifiseringsstipend for kvinner og ansatte med innvandrerbakgrunn under professornivå. Søknader til dette tiltak må vise til en tidsplan for kvalifiseringsløpet og må spesifisere på hvilken måte de ønskede tiltak vil bidra i en plan mot kvalifisering. Kvalifiseringsstipend kan bestå av fritak fra undervisning, faglige reiser, teknisk assistanse, lederutvikling, nettverksbygging, språkvask, publiseringsstøtte og liknende. Slike stipend kan gis inntil 2 ganger.
- Støtte til ansettelse av kvinner i professor II-stillinger dersom disse benyttes som mentor for kvinnelige postdoktorer (forutsetter 3-årig ansettelse). Det gis ikke støtte til forlengelse av II-stillinger.
- Fag-ekstern mentor for kvinnelige postdoktorer som kan identifisere og kompensere for barrierer som kvinner møter i akademia.
- Kompensasjon til kvinnelige komitémedlemmer for merbelastningen ved å sitte i flere komiteer pr år (gjelder komiteer med kompetansevurdering).
Likestilling og mangfold i rekruttering
- Målrettet informasjon rettet inn mot minoritetsgrupper.
- Oppsøke videregående skoler med høy andel elever med flerkulturell bakgrunn.
- Stimulere studenter med minoritetsbakgrunn til deltakelse i studentorganisasjoner.
- Stimulere til egne studentorganisasjoner (a la Minojur).
- Utvikle innretting og navn på studieprogrammer og kurs for å signalisere mangfold . Gjøre kurs og pensum inkluderende gjennom mangfold blant forelesere og i pensumlitteraturen. Sette søkelys på kjønn/etnisitet/religion/ klasse etc. i nye og eksisterende kurs. Vektlegge kjønn- og kjønnsteori i pedagogiske sammenhenger.
- Pedagogiske virkemidler for aktiv læring og bred deltakelse (kan motvirke forskjeller i deltakelse f.eks på bakgrunn av kjønn og sosial bakgrunn).
- Egne mentorordninger for «minoritetsstudenter» (f.eks studenter med innvandrerbakgrunn; førstegenerasjonsstudenter; menn/kvinner på studier hvor de er i mindretall).
Tiltak for å skape en inkluderende kultur
- Aktiv involvering av studentorganisasjonene og «minoritetsstudenter» for å avdekke barrierer og blindsoner.
- Seminarer og konferanser.
- Tiltak for å stimulere til mangfoldig undervisning (se punktet over).
- Tiltak for å stimulere til mangfoldig forskning.
- Tiltak for mangfold i hvordan vi framstår: mat som serveres; dager som markeres; kulturelle innslag; eksempler som brukes i taler og undervisning; utvikling av informasjonsmateriell med mer fokus på mangfold (etnisitet,religion, klasse, kjønnsuttrykk, etc.).
- Flere kjønnsnøytrale toaletter (men også tenke på at kjønnsnøytrale fellestoaletter kan være ekskluderende).
- Bruk av kjønnsnøytrale pronomen, gå bort fra tradisjonelle, kjønnede normer for kleskoder, bordplassering etc. ved offisielle anledninger.
Språk
- Tiltak for å redusere språkbarrierer for nyansatte. I større grad gjøre dokumenter, informasjon, skilt, epost, etc. tilgjengelig også på engelsk (enklere med dagens oversettelsesverktøy). Innlede/oppsummere på engelsk i møter; oppfordre til bruk av apper for muntlig oversettelse.
- Oppfordre og legge til rette for at flerspråklige studenter og ansatte skal kunne benytte sin språk- og kulturelle kompetanse i utdanning, kurs osv (se eksempler fra Sosialantropologi sitt masterløp som aktivt oppfordrer studenter til å gjøre feltarbeid der de har språkkompetanse).
- Redusere språkbarrierer for «akademisk fremmedspråklige»: Redusere bruk av "management" sjargong i kommunikasjon mellom fakulteter og institutter, og mellom ledelse og ansatte. Redusere bruken av akademisk sjargong, særlig på lavere grad.
- Introduksjon til «akademisk sjargong» for nye studenter.
- Frikjøp til intensivt norskkurs for nyansatte.
- Samundervisning med norskspråklige college.
- «Språk-kafe».