Hjem
UiB Tjenesteutvikling

FAQ - Prosjekt Tjenesteutvikling

Her er oppsamling av ofte stilte spørsmål til Prosjekt Tjenesteutvikling.

Hovedinnhold

  • Hva ønsker UiB å oppnå med Prosjekt Tjenesteutvikling? 

Målet med Prosjekt Tjenesteutvikling er å fornye de administrative tjenestene for å sikre god støtte til universitetets primæroppgaver. I tillegg skal vi utvikle Nygårdsgaten 5 som felles arena for å videreutvikle de administrative tjenestene for hele universitetet. 

  • Hva jobber vi med? 

Det har vært en rekke ulike aktiviteter i prosjektet knyttet til blant annet videreutvikling av Internasjonalt senter, oppfølging av byggeprosjekter og helhetlig arbeidsgiveransvar. Gjennom delprosjektet Felles servicesenter og Tjenesteportalen arbeides det med å tilgjengeliggjøre og effektivisere tjenestene i administrasjonen. Tjenesteportalen er et nytt system for alle typer brukerhenvendelser. Systemet skal erstatte dagens Issue tracker og være en informasjonsbase for brukerveiledninger og rutinebeskrivelser ved UiB. Den nye tjenesteportalen lanseres 7. oktober 2019. Her kan du lese mer om dette og andre delprosjekter. 

I tillegg jobber Prosjekt Tjenesteutvikling med å innarbeide ny metodikk i organisasjonen. Eksempler på dette er sprintmetodikken og brukerreisen.  Parallelt med disse aktivitetene arbeides det med byggeprosjektet for Nygårdsgaten 5. 

  • Hva er arealnormen? 

Les mer om arealnormen her.  

  • Hvordan påvirker arealnormen byggeprosjektet? 

Arealeffektivitet er ikke et hovedspor i prosjektet, men byggeprosjektet krever godkjenning fra Universitetsstyret og Kunnskapsdepartementet, og da er det viktig at vi forholder oss til Statsbyggs arealnorm.   

  • Hvilke fasiliteter vil det nye bygget ha? 

Det nye bygget vil foruten arbeidsplassrelatert areal ha spisested, kaffebar, servicesenter/resepsjon, møterom i ulike størrelser, sykkelparkering og garderobefasiliteter.  

  • Kan ansatte velge free seating som løsning? 

Hvis avdelinger selv argumenterer for free seating, kan det være en god løsning som gir en større grad av fleksibilitet. Ledelsen kommer ikke til å pålegge ansatte en slik løsning. 

  • Hva skal skje i verksted 3? 

I verksted 3 vil alle avdelingene få innsikt i egen og andres løsninger. Det vil også være gruppeoppgaver og diskusjon knyttet til løsningene. 

  • Når fattes det en beslutning om arbeidsplasskonsept? 

Styringsgruppen vil gi sine anbefalinger til universitetsdirektøren etter verksted 3.  

  • Hva er grunnlaget for arbeidsplasskonseptene? 

Grunnlaget for arbeidsplasskonseptene er kartleggingene og verkstedene som er gjennomført i sentraladministrasjonen. Konseptene vil også gjenspeile arbeid som er gjort i avdelingene og i brukerutvalget. 

Arbeidsplasskonseptene skal også ivareta behovet for fremtidig fleksibilitet og sikre arealer til samhandling. 

  • Når flytter vi ut av NG5? 

Vår/sommer 2020.  

  • Hvor skal vi flytte? 

Erstatningslokalet er Kalfarveien 31. Les mer om lokalet og se bilder her.  

  • Når skal vi flytte tilbake til NG5? 

Våren 2022.  

Dersom du har noen spørsmål om Prosjekt Tjenesteutvikling, send oss gjerne en epost.