Hjem
TVEPS - Senter for tverrprofesjonell samarbeidslæring
TVEPS-pilotprosjekt

Omsorg ved livets slutt – en annerledes TVEPS

Hva vil DU ha i rommet ditt når du nærmer deg livets slutt? Høsten 2024 fikk 12 TVEPS-studenter en litt annerledes TVEPS-praksis. 

Bildet er fra presentasjon av TVEPS-studenter
Et levd liv. Bildet er hentet fra en av TVEPS-gruppenes presentasjoner.
Foto/ill.:
TVEPS

Hovedinnhold

Gjennom workshopen «IMAGINE meets TVEPS» fikk studentene frie tøyler til å skape et kunstnerisk produkt, som kan bidra til forståelse og omsorg ved livets slutt. Workshopen var i regi av forskningsprosjektet IMAGINE, forankret på Griegaksdemiet, og ble ledet av postdoktor Maren Metell og professor Wolfgang Schmid.

Etter workshopen arrangerte TVEPS, ved leder Ane Johannessen, og IMAGINE et dialogmøte hvor studentene fikk presentere sine kunstneriske produkter, samt reflektere muntlig rundt tematikken omsorg ved livets slutt og rundt tverrprofesjonelt samarbeid i palliative helsetjenester.

Les også: Kunstbasert pilotprosjekt for TVEPS-studenter

Populær TVEPS-pilot

Hovedspørsmålet studentene skulle dykke ned i var «Hvordan ønsker vi oss omsorg for oss selv og andre ved livets slutt?».

Selv om palliativ omsorg inngår i studieløpene til de fleste helse- og sosialfaglige utdanningene ved UiB og HVL, var dette en helt ny vinkling for studentene. Å tenke på hva man selv vil komme til å ønske seg ved slutten av eget liv er et sensitivt og potensielt mørkt emne. Denne fasen i livet kommer mye tettere på når man tenker i første person entall enn den gjør når man tenker distansert og klinisk om behov til pasienter man ikke kjenner personlig.

Det var første gang IMAGINE-prosjektet var en del av mulige arenaer for TVEPS-praksis, - og da prosjektet åpnet for påmelding, var det mange som ønsket seg plass. 12 studenter ble til slutt valgt ut til å være med. Studentene kom fra ulike studieprogrammer fra Universitetet i Bergen og Høgskulen på Vestlandet: ergoterapi, odontologi, psykologi, sosialt arbeid, sykepleie, vernepleie og medisin. Studenten ble delt inn i to grupper, med seks ulike profesjoner representert i hver gruppe.

Romplanlegging med KI og playmo

I den første gruppens arbeid ble vi kjent med hvordan hver av dem ønsket at deres siste rom skulle se ut – rommet på institusjonen der man skulle tilbringe sine siste dager. Gjennom håndtegninger, bruk av romplanlegger-software, KI og playmobil-figurer laget studentene hver sine ønskerom og ga reflekterte forklaringer på hvorfor hvert rom så ut som det gjorde.

Gjennom den andre gruppens arbeid fikk vi se en KI-generert og en manuelt designet visjon av omsorg ved livets slutt, hvor musikk og kjærlighet og støtte fra ens nærmeste står sentralt. For begge gruppene kom tanker om både felles og individuelle behov i livets slutt fram, og tankevekkende refleksjoner om hvordan vi best kan tilpasse omsorg i denne fasen.

Skjemdump fra studentenes presentasjon

Skjermdump fra studentenes videopresentasjon.

Foto/ill.:
Skjermdump studentpresentasjon

Studentene reflekterte rundt hvor viktig det var å kunne se hele pasienten i denne fasen; - ikke bare sykdommen men hele den mangefasetterte identiteten og erfaringene en person bærer med seg etter et forhåpentligvis langt liv. De fremhevet viktigheten av å snakke med noen om hvordan man vil ha det i livets slutt på et tidligere tidspunkt for at det skal være praktisk mulig å tilrettelegge for en god sluttfase og kanskje kan spørsmålet «Hva vil du ha i ditt rom?» være en god inngangsport? Spørsmålet er ufarlig å svare på, men svaret vil avdekke hvilke behov individet har.

Studentene fremhevet også behovet for å samarbeide på tvers av profesjoner for å lettere se hele mennesket, og reflekterte rundt hvordan det å tenke på hva man ønsker seg ved sitt eget livs slutt allerede nå som studenter, vil gjøre dem bedre i stand til å vise forståelse og omsorg for pasienter i palliativ fase som de senere kommer til å møte i sin yrkesutøvelse som helsepersonell.

Materialet som ble laget og fremstilt fra deltakerne i denne TVEPS-praksisen vil vi bli inkludert i forskningsprosjektet IMAGINE.

I TVEPS setter vi stor pris på alternative spesial-TVEPS-prosjekter som får frem det beste i studentene våre, og i så måte var IMAGINE-prosjektet et strålende eksempel. Vi takker Griegakademiet for samarbeidet og gleder oss til fortsettelsen!

Hvem er TVΕPS-studentene?

TVEPS trener helse- og sosialfagstudenter i tverrprofesjonelt samarbeid, men også studenter fra andre profesjoner deltar. Studenter som får denne typen tverrfaglig praksis er i slutten av utdanningsløpet og kommer fra en rekke utdanninger ved Universitetet i Bergen og Høgskulen på Vestlandet.

I TVEPS forenes studentene i team på fire til seks personer, alle med ulik profesjon. Gruppene sendes ut i praksis på sykehjem, i hjemmetjeneste, barnehage, sosialtjeneste, Frisklivssentraler, Lærings- og mestringssenteret, Bofellesskap for utviklingshemmede og Barne- og familiehjelpen. Av og til har studentene spesial-TVEPS oppdrag, slik som de to gruppene i denne artikkelen.

Uansett hva slags TVEPS-praksis man har er kjernen i TVEPS at studentene skal lære av, om og sammen med hverandre. Det gjøres ved at de får oppdrag som krever tverrfaglig samarbeid der de skal komme med forslag eller løse utfordringer i reelle arbeidssituasjoner og med ekte caser.