Hjem
Universitetsdirektørens kontor
Klage og disiplinærsaker

Veiledning i klagesaker

Som student har du rett til å klage på enkeltvedtak.

Hovedinnhold

Enkeltvedtak kan for eksempel være avgjørelser om opptak, permisjon og fravær, tap av studierett og lignende.

Hvis du ønsker å klage på et vedtak må du gjøre det skriftlig. Send et brev eller en e-post der det kommer frem:

  • Hvem du er
  • Hvilken sak det gjelder
  • Hva du ønsker å klage på og hvorfor
  • Hvilke endringer du ønsker

Klagen må sendes innen tre uker etter du har mottatt vedtaket. Klagen sendes til den instansen (fakultet/avdeling) som har fattet vedtaket du vil klage på, som skal vurdere klagen først. Dersom instansen ikke finner grunn til å omgjøre vedtaket sitt, vil saken oversendes til Den sentrale klagenemnd for endelig avgjørelse. I studentrelaterte klagesaker er det Den sentrale klagenemnd som fatter endelig vedtak. Nemndas vedtak i klagesaker kan ikke påklages.

Informasjon om Den sentrale klagenemnd på universitetets nettsider.

Har du behov for bistand kan du ta kontakt med UiBs studentombud. Studentombudet er en uavhengig bistandstjeneste som har i oppgave å ivareta rettsikkerheten til studenter ved hjelp av råd og veiledning.

Informasjon om studentombudet på universitetets nettside.