Hjem
UNESCO Chair: Bærekraftig arv og miljøforvaltning
Ny artikkel

Samskaping av kulturelle narrativer for bærekraftig, rural utvikling - et rammeverk for læring

CULTIVATE-prosjektets første vitenskapelige artikkel har nylig blitt publisert i Current Opinion in Environmental Sustainability. I denne artikkelen presenterer forfatterne et nytt, tverrfaglig rammeverk for læring, som kobler sammen forestillinger om kulturarv, landskap og sosial-økologisk systemtenking som støtte for bærekraftig, bygdeutvikling.

Figure showing the interactions across spatial scales and governance levels.
Tverrfaglig læringsrammeverk for å guide stedsspesifikk sosial-økologisk forskning. Bærekraftig bygdeutvikling gjøres funksjonsdyktig gjennom en gjentagende firestegs-prosess bestående av kontinuerlig dialog, læring, og samarbeid mellom lokalsamfunn og aktører, for å forstå, utforske, samskape og fremme kunnskap om kulturarv "på trappene", for å styrke bærekraft og motstandsdyktigheten i landskap under tider med globale endringer.
Foto/ill.:
Current Opinion in Environmental Sustainability

Hovedinnhold

Sammendrag

Stedsspesifikk sosialøkologisk forskning er avgjørende for å forstå lokale bærekraftsutfordringer. Vanskeligheten med å overføre forståelse og innsikt fra ett sted til et annet, eller til større skalaer er imidlertid stadig en utfordring. I denne artikkelen presenterer vi et nytt tverrfaglig læringsrammeverk som knytter sammen forestillinger om kulturarv, landskap og sosial-økologisk systemtenkning for å støtte bærekraftig bygdeutvikling. Kontinuerlig dialog, læring og samarbeid mellom lokalsamfunn og interessenter, inkludert forskere, står sentralt i dette rammeverket. Vi skisserer de fire trinnene i rammeverket, og viser både konseptuelt og rent praktisk hvordan dialog, læring og samarbeid kan finne sted i hvert trinn. Vi testet rammeverket i CULTIVATE-prosjektet, som utforsket hvilken rolle ulike narrativer innenfor kulturarv spiller for å støtte bærekraftig bygdeutvikling i fire europeiske UNESCO-biosfæreområder. Rammeverket ledet vår forskning og sammenlignende analyse på en vellykket måte, og bidro dermed til å samle forstå fra stedsspesifikk sosialøkologisk forskning  derved til aggregert læring fra stedsbasert sosial-økologisk forskning for å utvikle kunnskap på nasjonal eller global skala.

Les hele artikkelen her.