Universitetshagene
Inndeling i temaer

1. Rhododendronmuseet

Her tar vi vare på kulturarven, og viser gamle sorter som har gått av moten.

Rh multimaculatum
Rhododendron 'Multimaculatum' er en hardfør hybrid av Rh. ponticum.
Terhi Pousi

Her tar vi vare på kulturarven. Sorter som går av moten, og blir gjerne glemt, men noen er så tøffe at de står igjen i gamle hageanlegg, hvorfra vi har hentet stiklinger. Gode eksempler er den opprinnelige rent hvite ‘Cunningham’s White’ som ble solgt fra Gerhard Stolz i Sandviken, for første gang i Norge ca. 1880, og som vi har både fra hans barnebarn Knut Fægris og fru von Erpecoms hager. Dette gjelder også ‘Multimaculatum’ (fra 1850) som ble funnet i en bortglemt hage på Sunnmøre, anlagt av en lakselord for omtrent 100 år siden. Den er til og med nærmest forsvunnet i sitt hjemland England, der den engang var svært populær.

Ellers er det god representasjon av gamle engelske sorter, og vi har til og med den gamle franske, dypfiolette ‘Marcel Ménard’ som faktisk nylig er blitt populær igjen på grunn av de mørkfiolette blomstene og hardførheten. Noen av de gamle tyske sortene som etter hvert er blitt utkonkurrert av mer elegante, moderne sorter, utmerker seg med hardførhet og rik blomstring.

Vi viser også: 'Alfred', 'Chionoides', 'Christmas Cheer', 'Cunningham's Blush', 'Cynthia', 'Daphnoides', 'Effner', 'Gomer Waterer', 'Helene Schiffner', 'Herkules', 'Lady Anette de Trafford', 'Marcel Ménard', 'Moser's Maroon', 'Nobleanum', 'Nobleanum White', 'Pink Pearl', 'Purple Splendour', 'Sir Thomas Sebright', R. praevernum og R. ponticum 'Variegatum'.

Tilbake til Rhododendron kultivarsamling