Universitetshagene
Spesielt bemerkelsesverdige planter

Godbiter fra samlingene i Muséhagen

Muséhagen er full av uvanlige og vakre planter. Mange av dem har også en spennende historie eller er interessante fra et vitenskapelig perspektiv. Her presenterer vi en håndfull av dem.

Schizophragma hydrangeoides 'Roseum'
Torsten Eriksson, UiB

Fægrirogn, Sorbus meinichii ’Faegriana’

Muséhagens signaturtre. Et vakkert rognetre som kun vokser noen få steder på Vestlandet. Det har uvanlig store rognebær som er nyttige til mye. Sorten er oppkalt etter tidligere botanikkprofessor Knut Fægri og treet har stått her siden ca. 1910.

Urtidstre, Metasequoia glyptostroboides

Nålevende arter som også er kjent som fossiler kalles "levende fossiler". Urtidstreet er et levende fossil som ble beskrevet i 1941 fra mer enn 150 millioner år gamle fossiler. Det vakte oppsikt da det ble oppdaget levende i Kina noen år senere. Det er et raskt voksende bartre med lysegrønne myke barnåler og det trives i fuktige omgivelser. Vi har to i Muséhagen, de er fra 1950 og 1963.

Ginkgo, Ginkgo biloba

Verdens mest kjente tempeltre, kommer fra Kina og har blitt dyrket i tusenvis av år. Den er kjent for sine vakre todelte blader og er verken bartre eller blomsterplante. Den er den eneste nålevende arten i sin grupp av frøplanter. Treet vårt ble plantet rundt 1930 og sies å være det største i Norge. Ginkgo er et levende fossil, kjent fra mer enn 250 millioner år gamle fossiler.

Lommetørkletre, Davidia involucrata

Lommetørkletreet har en rund og tett blomsterstand med et par tynne hvite støtteblader som er blitt sammenlignet med lommetørklær. Etter blomstring faller støttebladene av og det ser rotete ut under treet. Dette unike treet ble beskrevet fra Kina på 1870-tallet. Vi har tre lommetørkletrær i forskjellige aldre i Muséhagen og vårt eldste ble plantet i 1930.

Skjermgran, Sciadopitys verticillata

Oppe på Kastanjehaugen står en gruppe graner tett sammen: Det er skjermgraner som ble plantet der i 1927. Denne spesielle arten vokser vilt i Japan og er eldgammel, mer enn 200 millioner år. Den hadde vid utbredelse da de store dinosaurene levde. Det som ser ut som barnåler i en krans, er merklig nok flate grønne grener. Skjermgran har også uvanlige, roseformede kongler.

Kamelia, Camellia japonica og C. sasanqua

Kameliaer er nært beslektet med tebusken og kan brukes til te, men dyrkes for sine vakre blomster og det finnes mange kultivarer. Hvert år i april blomstrer 'Brigadoon' med store rosa halvdoble blomster. Vi har nylig fått tilskudd av kameliaer og har nå både høst-, vinter- og vårblomstring i samme område.

Gullkarse, Tropaeolum polyphyllum

Vanlig blomkarse dyrkes av mange som sommerblomst, men slekten fra Sør-Amerika inneholder mange andre fargerike klatreplanter, både gule, blå og røde. Flere er stauder og noen kan dyrkes hos oss. De overvintrer da med dype gulrotlignende røtter. Siden 1930 har gullkarse, fra fjellområdene i Chile og Argentina, blomstret hvert år i Muséhagen.

Skjellgran, Araucaria araucana

Skjellgran, også kalt apeskrekk, er en gran fra Andesfjellene i Sør-Amerika og er truet i sitt naturlige miljø. Den foretrekker et kjølig og regnfullt klima og har funnet seg godt til rette i Bergen. Det er den eneste arten i slekten som er hardfør her, men er i slekt med stuegran (Araucaria heterophylla) som er vanlig som potteplante. Nålene er flate, brede og har en skarp spiss. Navnet apeskrekk var opprinnelig en spøk.

Tulipantre, Liriodendron tulipifera

Tulipantre er et stort og vakkert løvtre, fra det sørøstlige USA, som er i slekt med magnolia. Det har veldig spesielle blad som ser ut til å være kuttet av i spissen. Blomstene er gulgrønne og oransje, litt formet som tulipaner, men de er vanskelige å se fordi de er høyt oppe i treet. Treet vårt er ikke så gammelt (plantet i 1960), men under gunstige forhold kan tulipantrær bli over 50 m høye og flere hundre år gamle.