Utdanning
Akademiske grader

Hvilken grad vil du ta?

Ved å velge en høyere utdanning og for eksempel ta en bachelorgrad, åpner du dørene til arbeidslivet eller for videre utdanning senere. Denne siden gir deg innsikt i hva en akademisk grad er, og oversikt over hvilke utdanningsmuligheter du har.

To jenter/studenter står rygg i rygg mellom to hyller på biblioteket og leiter etter bøker.
Eivind Senneset

En akademisk grad er en fullført utdannelse ved en akademisk institusjon, som gir rett til en akademisk tittel. De akademiske gradene er delt inn i tre nivåer: lavere grad (bachelor), høyere grad (master) og doktorgradsnivå (Ph.D). Gradene bygger på hverandre.

Mange elever fra videregående som vil studere på universitetet, velger å ta en bachelorgrad. Nivået og den gradvise oppbyggingen av en grad er tilpasset denne gruppen, og er derfor en anbefalt studievei. Men det er også mulig å velge studier som ikke gir en grad som f.eks. et årsstudium, et påbyggingsfag, et enkeltemne eller et nettstudium.

Bachelor

Et bachelorprogram er som regel treårig (180 studiepoeng) og gir deg god grunnleggande kjennskap til ett eller flere fagområder.

UiB har rundt 75 ulike bachelor­program. Noen av dem har fastlagte løp, men mange av ­studiene har også et helt år «valgfrie emner» der du selv avgjør hva du ønsker å lære mer om. Du kan for eksempel ta økonomiemne i kunsthistorieutdanningen din dersom du vurderer en karriere innenfor kultur­administrasjon.

Master

Et masterprogram er et toårig studium (120 studie­poeng) som bygger på bachelorgraden. Ved å ta et master­program får du en ettertraktet blanding av bred akademisk kompetanse og faglig spesialisering. På masternivået får du virkelig fordype deg i faget. En mastergrad gir deg ettertraktet kompetanse og enda flere karrieremuligheter enn bachelorgraden.

Integrert master

Et integrert masterprogram er femårig, og fører frem til en mastergrad uten at du trenger å ta en bachelor først. Eksempel på integrerte masterprogram ved UiB er farmasi, odontologi og musikk­terapi.

Sivilingeniør

Universitetet i Bergen har fire ulike femårige integrerte masterprogram i energi, havbruk og sjømat, havteknologi og medisinsk teknologi som gir deg sivilingeniørkompetanse. Det betyr at du får kunnskap om ledelse, økonomi og programmering - i tillegg til de grunnleggende realfagene.

Profesjonsstudium

Profesjonsstudium er faste utdanninger som retter seg mot spesifikke yrker i samfunnet. De fleste profesjonsstudine er seksårige, og fører frem til en mastergrad. Etter avsluttet utdanning får du altså en spesifikk og ofte beskyttet yrkestittel eller autorisasjon. Eksempel på profesjonsstudium ved UiB er medisin og psykologi.

Forskerutdanning (Ph.d.)

UiB er et forskingsuniversitet med internasjonal profil. Du kan ta forskerutdanning (ph.d.) innanfor desse fagområdene: humaniora, kunst, musikk, design, juss, naturvitskap, medisin, odontologi og andre helsefag, psykologi og samfunnsvitenskap. Du vil ha mulighet til til å utføre både disiplinær og tverrfaglig forskning. Ph.d.-­graden bygger på mastergraden og har en normert tidsramme på tre år.

Årsstudium og praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)

På UiB har vi også to typer studier som ikke gir deg ein grad:

Årsstudium

Et årsstudium gir deg studierett ved UiB i ett år med fulltidsstudium (60 studiepoeng). Dette studiet passer for deg som ikke har planer om å ta en grad, men bare har tenkt å studere ved UiB i ett år.

Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)

Praktisk-pedagogisk utdanning er et studie for deg som har utdanning fra universitet og/eller høyskole, og som vil utdanne deg til å bli lærer. PPU går over ett studieår og kvalifiserer deg til å undervise i ungdomsskole og videregående skole. Ved å ta PPU lærer du å planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere undervisning. Studiet gir deg teoretisk forståelse og kunnskap om læring og praktiske, pedagogiske erfaringer og evner.