Informasjonsskriv om prosjekt Vestlandslegen julen 2024
Høstsemesteret har bragt med seg nyheter for prosjekt Vestlandslegen ved UiB, og før vi går inn i julehøytiden kommer her en oppsummering om status for prosjektet fra oss i fakultetsledelsen.
Hovedinnhold
Nye studieplasser
Det er en ønsket politikk at Norge både skal bli mer selvforsynt med leger og at legedekningen skal styrkes i hele landet. Dette følges nå opp ved at myndighetene styrker utdanningskapasiteten i medisinstudiene i Norge gjennom nye studieplasser. Disse plassene er knyttet til nye studiemodeller der studentene gjennomfører deler av utdanningen på annen campus. I Bergen har vi valgt modellen Vestlandslegen der studentene tar de tre første årene i Bergen og de tre siste årene i et annen region i et samarbeid mellom UiB, helseforetak og kommunal helse- og omsorgstjeneste.
Denne modellen har vi allerede etablert i Stavanger, og i tidligere i høst mottok vi også den gode nyheten om at vi får tildelt ytterligere 20 nye studieplasser knyttet til Førde fra og med høsten 2025. Til nå har vi mottatt i alt 60 studieplasser som er fordelt slik:
- Høst 2020: 20 studieplasser Bergen/Stavanger
- Høst 2024: 20 studieplasser Bergen/Stavanger
- Høst 2025: 20 studieplasser Bergen/Førde
Vi forventer også at vi skal kunne starte opp i Helse Fonna i nær fremtid. Dette betyr at vi nå må planlegge for det vi kan kalle for en flercampusmodell for medisinstudiet.
Konsekvenser av økning i studenttall
For å imøtekomme et økt studenttall også for de tre første studieårene i Bergen har vi startet arbeidet på flere områder. Vi gjennomgår arealene vi har tilgjengelig for plenums- og gruppeundervisning samt arealer som er tilgjengelig for studentenes egenstudier. En egen arbeidsgruppe har nylig levert en rapport med forslag. Ved ombygninger skal det være fullt mulig å finne løsninger for både god undervisning, selvstudium og sosiale soner.
Programutvalget for medisinstudiet (PUM) arbeider med planer for å imøtekomme økt studenttall i år 1-3, basert på nylige innspill fra semesterstyrene. Her ser man spesielt på mulighetene for å legge om til andre undervisningsformer, systematisk bruk av KI i vurderinger og mulig deling av kullene etter 2. studieår. Det kan også være aktuelt å se på hvilke studieprogrammer som skal ha samundervisning.
Arbeid med en flercampusmodell
Det pågående arbeidet med å etablere et fullverdig klinisk og teoretisk studium for de tre siste årene i Stavanger har gitt oss verdifulle erfaringer som vi kan dra nytte av i det videre arbeidet med utviklingen av en flercampusmodell. Vi ser at vi må bli flinkere til å samarbeide på tvers av ulike campus for å utnytte både kapasitet og kunnskap på best mulig måte. Vi må sørge for at studentene våre får like god utdannelse uavhengig av undervisningssted. Samtidig må vi forsøke å unngå unødvendig dobbeltarbeid eller at våre undervisere får flere undervisningsoppgaver enn de har kapasitet til i sine stillinger.
En flercampusmodell for Vestlandslegen vil kreve justeringer i studieplanen for medisinstudiet som helhet. Vi skal ha en studieplan for samtlige studenter som studerer medisin ved UiB, men den skal tilpasses de lokale forholdene i Bergen, Stavanger, Førde og Fonna. En egen arbeidsgruppe vil det kommende året jobbe med rammene for en slik modell, som også bygger opp under det gode arbeidet som allerede gjøres i samarbeidsmodellen Faggrupper på tvers.
Faggrupper på tvers innebærer at fagansvarlige og faglige kontaktpersoner i hhv Bergen og Stavanger samarbeider om planer og undervisningsressurser for sine respektive fag. Faglige ansatte i Førde og Fonna vil også knyttes til faggruppene kommende år, og programutvalget har sett på en mulig ny regional struktur for gruppene.
For å få til utviklingen av medisinstudiet i regionen må vi gjøre noen endringer i prosjektorganiseringen for Vestlandslegen, og det vil også være nødvendig å se på organiseringen av Programutvalg for medisin. En flercampusmodell vil innebære et tett samarbeid med helseforetakene og med primærhelsetjenesten.
Vi ønsker et bredt engasjement i det videre arbeidet med utvikling av medisinstudiet, og skal holde dere orientert og involvert i prosessen både gjennom ansvarlige råd og utvalg og på prosjektets nettside: Vestlandslegen
Med ønske om en god jul,
Hilsen fra Per Bakke, dekan og Marit Øilo, visedekan for utdanning