Illustrasjonsbilde av studenter ved UiB
Mennesker i Pollen i Arendal under Arendalsuka

UiB på Arendalsuka

Universitetet i Bergen inviterer til kunnskapspolitisk toppmøte og samtaler om digital kompetanse, nedbygging av natur og hav under Arendalsuka 2024. Her finner du info om våre arrangementer.

strategisk agenda EU

Rektorbloggen: En ny strategisk agenda for Europa

Rektor Margareth Hagen skriver om EUs nye styringsdokument som skal gjelde for 2024-2029.

Tittelbilde til UiBForklart om allemannsretten

Kort innføring i allemannsretten

Nå som fellesferien er i gang, er det mange som har glede av allemannsretten. Men hvordan var den nå igjen? Jusprofessor Ingunn Elise Myklebust forteller deg det du trenger å vite enten du skal fiske, plukke bær, bo i telt eller bade.

Ny forskning
Portrettbilde av Michael Tatham og Yvette Peters sammen.

Ny studie: Slik kan politikerne få folket med på grønne klimaavgifter

– Hvis klimapolitikk skal være vellykket, må det handle om mer enn klima, sier professor Michaël Tatham.

En rekke avgangsstudenter på scenen i UiBs aula.

– En milepæl er nådd

I løpet av de siste dagene er 53 studenter ferdige med sin mastergrad i undersøkende journalistikk ved Universitetet i Bergen (UiB). Det er rekordhøye søkertall til kullet som begynner til høsten.