Veiledning
Ph.d.-programmet er en veiledet utdanning. Arbeidet med ph.d.-avhandlingen skal foregå under individuell veiledning. Veiledernes forskningskvalifikasjoner må dekke de forskningsfelt som er aktuelle i kandidatens forskningsprosjekt.
Hovedinnhold
Alle ph.d.-kandidater bør som hovedregel ha minst to veiledere, hvor én oppnevnes som hovedveileder. Hovedveileder bør være oppnevnt på opptakstidspunktet.
Ph.d.-kandidaten og veiledere bør ha jevnlig kontakt. Det er kandidatens ansvar å legge frem utkast til deler av avhandlingen etter avtale med veilederen, og i samsvar med prosjektbeskrivelsen. Hovedveileder har det faglige og administrative hovedansvaret for ph.d.-utdanningen for kandidaten, og skal være ph.d.-kandidatens primære kontakt i det daglige. Veilederne har ansvar for å følge opp kandidatens faglige utvikling. Veilederne har et spesielt ansvar for å gi veiledning i forskningsetiske spørsmål knyttet til avhandlingen. Veileder skal inkludere kandidaten i fagmiljøet, og invitere han/henne inn i en relevant forskergruppe.
En veileder kan være medforsker og medforfatter, men også en prosjektleder som er ansvarlig for forskningsideen til et større forskningsprosjekt. Veileder(ne) og ph.d.-kandidat bør være klar over de ulike rollene, slik at alle involverte parter kjenner til forventningene som knyttes til disse.
Veileders rolle er klart definert i del B av Ph.d.-avtalen, delen som relaterer seg til forholdet mellom veileder og ph.d.-kandidat, og som signeres av både kandidaten og veileder(e).
Når det gjelder de etiske forhold mellom veileder og kandidat, har UiB vedtatt egne etiske retningslinjer.
Se programbeskrivelsen for ph.d.-programmet for mer informasjon om veiledning.
E-kurs for doktorgradsveiledere
E-kurs for doktorgradsveiledere omhandler regler, retningslinjer og prosedyrer for forskerutdanningen. Kurset er obligatorisk for alle doktorgradsveiledere. Klikk E-kurs for doktorgradsveiledere for mer informasjon.
Ph.d. - Informasjon til medlemmer i bedømmelseskomitén
The following page contains important information, rules and regulations for members of an evaluation committee for the PhD degree.