Hjem
Fakultet for naturvitenskap og teknologi
Informasjon

Håndbok for emneansvarlige ved NT-fakultetet

Gjennomføring av et emne krever tett samarbeid mellom emneansvarlig og studieseksjonen. Her er en oversikt over arbeidsoppgaver i tilknytning til emner ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi.

Hovedinnhold

Emnets nettside (emnebeskrivelse)

Informasjonen som står på emnets hjemmeside på uib.no er styrende for emnet du underviser og informasjonen som står her kan ikke endres uten videre (med mindre det er en redaksjonell endring). Ønsker du å gjøre endringer i emnet må dette meldes inn som en studieplanendring. Avhengig av om det er en stor eller liten studieplanendring vil det tre i kraft i påfølgende studieår (stor) eller semester (liten).

Endringer i studieplaner skal godkjennes av programstyret, instituttråd og studiestyret ved fakultetet.

Beskrivelser av små og store studieplanendringer

 Endringer

STOR endring, frist 1. oktober (gjelder for påfølgende studieår)

NB: opprette nytt emne/legge ned emne er stor endring

SMÅ endringer, frist 1. okt. og 1. mars (gjelder for kommende semester)

Emnekode

Instituttet foreslår selv en ny kode

 

Emnenavn

 

Endring

Studiepoeng (SP)

Endring av antall SP skal også medføre endring av emnekode og endring/justering av tekstene på bla. «Mål og innhold» og «Læringsutbytte»

 

Undervisningssemester

Bør foreslås sammen med de store endringene for å gi studentene forutsigbarhet

Positiv endring, med det menes at emnet f.eks. endres fra «ved behov» til «vår»

Undervisningsspråk

 

Endring*

Studienivå

I regelen også en endring i emnekode (f.eks. fra 200-nivå til 300-nivå)

 

Institutt

 

Endring

Krav til studierett

 

Endring

Mål og innhold

Omfattende endring (kan også medføre endring av emnekode, navn og/eller læringsutbytte)

Justering

Læringsutbytte

Omfattende endring (kan også medføre endring av emnekode, navn og/eller mål og innhold)

Justering

Tilrådde forkunnskaper

 

Endring

Krav til forkunnskaper

 

Endring

Faglig overlapp

 

Endring

Undervisning og omfang

 

Endring

Obligatorisk arbeidskrav

 

Endring

Vurdering/eksamensform

 

Endring

Undervisningssted

 

Endring

Emneevaluering

 

Endring

Kontaktinformasjon

 

Endring

*Emner som er tilgjengelige i opptaket for innreisende studenter er vi forpliktet til å undervise på engelsk i det kommende studieåret.

Time- og eksamensplanlegging

UiB bruker TP-systemet til time- og eksamensplanlegging og studieseksjonen lokalt på institutt, fakultet og sentralt er involvert i prosessen. Før 1. april (høst) og 15. oktober (vår) legger studiekonsulentene lokalt på instituttet inn grunnlagsdata for undervisningen (romkapasitet, romtype, spesielle behov (for eksempel studentaktiv læring eller tavle) osv.) og skriftlige skoleeksamener (uker/dager der eksamen er mulig og ca. antall studenter).

SA (sentraladministrasjonen) kjører hovedbestillingen av timeplanene, før fakultetet gjør en grovrevisjon og insituttene en finrevisjon til slutt. Timeplanene blir publisert 1. juni (høst) og 1. desember (vår). Når timeplanene er publisert skal det normalt ikke gjøres store endringer i timeplanene.

Det er også SA som kjører hovedbestillingen av eksamensplanene, mens instituttene kan sende inn ønske om endringer dersom det for eksempel er kollisjon i eksamensdatoene eller instituttet har en annen god grunn for at eksamensdatoen ikke passer.

Eksamensdato for alle skriftlige eksamener blir publisert 1. juni (høst) og 1. desember (vår). Etter publisering er det som hovedregel ikke mulig å endre eksamensdato.

Tidspunkt for eksamen (eksamenstart kl. 9 eller kl. 15) kan endre seg fram til 14 dager før eksamen (for emner som har eksamen på over 4 timer). Eksamenslokalet blir publisert 10 dager før eksamen, rom inntil 3 dager før. 

Eksamensinformasjon ligger på emnet sin hjemmeside på uib.no.

Litteraturlister (Leganto)

UiB bruker Leganto, systemet for digitale litteraturlister. Når pensum for et emnet blir lagt inn i Leganto blir Akademika automatisk varslet om pensumet. Nå litteraturlisten er publisert, kan studentene finne den via emnet sin hjemmeside på uib.no.

Lenke til litteraturliste
Foto/ill.:
uib.no

Fristen for å levere inn litteraturlister i Leganto:

  • 2. mai (for emner som går på høsten)
  • 1. november (for emner som går på våren)

Litteraturlistene publiseres 1. juni for emner som går på høsten og 1. desember for emner som går på våren.

Eksisterende litteraturlister
Dersom emnet ditt allerede har en digital litteraturliste, skal det ikke opprettes en ny liste for emnet. Det lages automatisk en kopi av listen slik den var forrige gang emnet ble undervist. Kopien vil dukke opp i «Mine litteraturlister» i Leganto i begynnelsen av oktober (meld fra til Studieseksjonen dersom du ikke finner liste for emnet du er ansvarlig for). Innholdet i disse listene redigeres etter behov og sendes til biblioteket via Leganto på lik linje med nye lister.

Pålogging
Klikk her for pålogging til Leganto.

Gå eventuelt via www.uib.no --> «For ansatte» --> Verktøy og snarveier -->  «Vis alle snarveier» --> «L» --> «Leganto – digitalt litteratursystem»

Du logger deg på med Feide-brukernavn og passord.

Brukerveiledning

Spørsmål om Leganto
Kontakt brukerstøtte for Leganto.

Læringsportalen Mitt UiB

Mitt UiB er læringsplattformen til UiB og det er emneansvarlig sitt ansvar å vedlikeholde emnet sitt på der, men studieseksjonen kan bistå dersom emneansvarlig trenger det.

Fristen for å legge et minimum av innhold og publisere emnet på Mitt UiB er i god tid før undervisningen starter (uke 34 på høsten og uke 3 på våren).

Emnet må være publisert for at studentene skal kunne se innholdet. Gruppepåmelding, registrering av obligatorisk undervisningsaktivitet, oppgaveinnleveringer osv. kan gjøres i Mitt UiB.

Basisinnhold

Emnets egenart bestemmer hvilke verktøy som skal tas i bruk i Mitt UiB og hvor mye som skal inn av informasjonsmateriell, undervisningsmateriell og oppgaver av ulike slag.

Innhold som importeres automatisk inn til Mitt UiB:

  • Selve emnet, når det er opprettet i Felles studentsystem (FS), et studieadministrativt system som brukes av studieseksjonen
  • Studenter som er vurderingsmeldt i emnet
  • Undergrupper som er definert i FS (kollokvie, lab, seminar osv.)
  • Kalenderinformasjon som er definert i timeplansystemet (TP)
  • Lenke til digital litteraturliste i Leganto publiseres fra emnemenyen («Digital litteraturliste») og dukker opp på emnet nettside på www.uib.no

Mitt UiB får ikke informasjon fra andre kilder enn de som er nevnt ovenfor (FS, TP, Leganto). Følgelig må all annen nødvendig informasjon legges inn av emneansvarlig eller studieadministrativ ansvarlig.

Emnets hjemmeside på Mitt UiB

Det er både hyggelig og nyttig med en velkomstside som møter studentene når de kommer inn på emnet. En slik forside kan du lage under menyelementet «Heim/Home». Du velger hva som skal vises på emnets hjemmeside og legge til en egen tekst. Det er mulig å endre teksten på siden i løpet av semesteret.

Emnet sin hjemmeside bør inneholde viktig informasjon til studentene. Det betyr at informasjon og lenke til følgende skal legges inn:

  • Tittel på emnet
  • (Lenke til) hva emnet handler om (emnebeskrivelse, læringsutbytte osv.)
  • Kontaktinformasjon til emneansvarlig, studieadministrativ ansvarlig
  • Eksamen
  • Fraværsregler for emner med obligatorisk undervisningsaktivitet (se eget punkt lenger nede)
  • Innleveringsfrister (mappevurdering, labjournaler osv.)

Det er også mulig å legge inn bilder, video o.l.

Dersom en ønsker at kunngjøringer skal komme øverst på hjemmesiden kan en endre det under «Innstillinger» --> «Emnedetaljar» --> «Fleire innstillingar».

Det kan også være relevant å lenke til informasjon om korrekt bruk av litteratur og konsekvenser av fusk:

Brukerveiledning

UiB læringslab tilbyr også tilpasset opplæring og veiledning i bruk av Mitt UiB.

Undervisning

UiB har samlet praktisk informasjon om timeplanlegging, rombestilling, brukerstøtte i undervisningsrom osv. på denne siden. UiB læringslab kan hjelpe fagmiljø med å utvikle gode (digitale) arbeid- og undervisningsformer som er tilpasset fagmiljøets egenart. 

Tilrettelegging av undervisning

Ifølge lov om forbud mot diskriminering på grunn av nedsett funksjonsevne (Diskriminerings- og tilgjengelova) har UiB en plikt til universell utforming og individuell tilrettelegging for studenter med nedsatt funksjonsevne. Se denne siden for mer informasjon og tips til hva du bør tenke på når du har studenter med ulike funksjonsnedsettelser.

Studenter som trenger tilrettelegging av undervisning finner mer informasjon og digitalt søknadsskjema på denne siden. I samsvar med emneansvarlig vil vi prøve å finne praktiske og gjennomførbare løsninger for studenten avhengig av hva behovet for tilrettelegging er.

Fraværsregler for obligatorisk undervisningsaktivitet

Obligatorisk undervisningsaktivitet må være godkjent i henhold til emnebeskrivelsen for at studenten skal kunne ta eksamen. Det skal stilles samme krav til dokumentasjon av gyldig fravær fra obligatorisk undervisningsaktivitet som til dokumentasjon av gyldig fravær til vurdering. Det er likevel mulig å godta egenmelding ved fravær fra obligatorisk undervisningsaktivitet hvor det fremstår som rimelig.

Definisjon av gyldig fravær

  1. Egen sykdom eller barns sykdom, med de begrensningene som går fram av arbeidsmiljøloven § 12-9
  2. Dødsfall i nær familie eller hos andre studenten har et nært forhold til, dersom dødsfallet skjer innen to uker før eksamen
  3. Begravelse eller bisettelse
  4. Pålegg fra offentlig myndighet om at studenten plikter å møte fram et annet sted når vurderingen finner sted
  5. Forhold utenfor studentens kontroll som gjør det sterkt urimelig å kreve at studenten gjennomfører en vurdering

Krav til dokumentasjon av gyldig fravær
Sykdom skal dokumenteres med attest fra lege eller annen sakkyndig person. Ved dødsfall, begravelse eller bisettelse må studenten oppgi hvem som er gått bort og hvilken relasjon studenten hadde til avdøde, for øvrig kreves ikke dokumentasjon. Andre forhold som påberopes som gyldig fravær må dokumenteres.

Frist for å innlevering av dokumentasjon er snarest og senest en uke etter vurderingen fant sted. Studenten kan levere dokumentasjon til studieseksjonen personlig eller per e-post.

Vurdering

Det er vurderingsformen(e) som er oppgitt i emnebeskrivelsen som er styrende for vurderingen i et emnet. Se denne siden for inspirasjon til andre vurderingsformer enn skriftlig skoleeksamen. Du kan også få hjelp av UiB læringslab til å tenke nytt om vurderingen i et emne og studieadministrasjonen kan hjelpe med hva som er teknisk mulig å gjennomføre (men husk at endringer i vurderingsform må meldes inn og godkjenner i forkant av semesteret, se "Emnets hjemmeside (emnebeskrivelse)" ovenfor).

Godkjent/ikke godkjent undervisningsaktivitet

Dette punktet gjelder emner med obligatorisk undervisningsaktivitet som må være bestått for å kunne ta avsluttende eksamen i emnet. Levere inn liste over studenter som har godkjent/eventuelt studentene som ikke har godkjent obligatoriske undervisningsaktivitet innen 1 uke før eksamen. Studieseksjonen registrerer godkjent/ikke godkjent undervisningsaktivitet i FS og gir beskjed til studentene som ikke har fullført obligatorisk undervisningsaktivitet at de ikke kan ta eksamen i emnet.

Tilrettelegging ved vurdering

Studenter kan ved skriftlig skoleeksamen søke om følgende tilrettelegging:

  • Forlenget tid (utvidet tid) på eksamen. Det gis 30 min utvidet tid ved eksamener opp til 4 timer og 1 time utvidet tid ved eksamner som varer lenger enn 4 timer.
  • Hviletid (utvidet tid for å hvile eller bevege deg under eksamen) eller ammetid
  • Skrivehjelp
  • Stasjonær PC
  • Stasjonær PC med Textpilot (lese- og skrivestøtteprogram for studenter med dysleksi)
  • Spesialstol/kontorstol
  • Hev/senk-pult
  • Tilgang til hvilebenk
  • Enerom eller rom med få andre
  • Andre tiltak eller hjelpemiddler: f. eks. tegnspråktolk, anledning til å skrive med penn og papir, benytte eget tastatur/mus/øreklokker
  • Endret vurderingform (f. eks. endret skriftlig arbeid til muntlig prøve)
  • Permanent tilrettelegging for studenter med kroniske tilstander

Studenter kan ved andre vurderingsformer (muntlig eksamen, hjemmeeksamen, mappevurdering osv.) søke om følgende former for tilrettelegging:

  • Utvidet tid
  • Ammetid
  • Skrivehjelp
  • Endret vurderingsform
  • Andre tiltak eller hjelpemidler

Praktiske avklaringer med studieseksjonen før eksamen

For alle eksamener: Hvem skal være sensor på eksamen (både intern og eventuelt ekstern)?

For skriftlige eksamener: Oppretter du oppgavesettet i Inspera selv eller ønsker du at studieseksjonen skal gjøre det og legge til alle lærerne som eventuelt skal være med å lage oppgavene? Hvem av faglærerne skal være tilgjengelige på telefon eller besøke eksamenslokalet under eksamen?

For muntlige eksamener:

  • Dato for muntlig eksamen (legges inn i FS slik at det blir synlig for studentene på Studentweb og emnet sin hjemmeside). Frist for å gi beskjed til studieseksjonen:
    • 1. februar (vår)
    • 1. september (høst)
  • Avklare om emneansvarlig ordner rom til muntlig eksamen selv eller om studieseksjonen skal booke rom og ellers bistå med noe i gjennomføringen av muntlig eksamen.

Digital eksamen i Inspera

Fristen for å lage eksamensoppgaver og legge de inn i Inspera er 3 arbeidsdager før eksamen. Eksamensoppgaver må være på både bokmål og nynorsk (eventuelt også på engelsk dersom studenter har søkt om dette) når undervisningen er på norsk. Dersom undervisningen har vært på engelsk er det tilstrekkelig å lage eksamensoppgaver kun på engelsk.

Innlogging i Inspera
Gå til: https://vurdering.uib.no/admin
Du logger inn med Feide-brukernavn og passord. 

Brukerveiledninger

Gi beskjed til administrativ ansvarlig når du er ferdig med oppgavesettet i emnet ditt.

Etter eksamen
Eksamensbesvarelser blir åpnet for vurdering i Inspera av studieseksjonen så fort den sentrale studieavdelinga har lastet opp håndtegninger og registrert oppmøte på eksamen. Vanligvis blir dette gjort første arbeidsdag etter eksamen.

Ved digital eksamen er det ikke nødvendig med protokoll på papir, karakterene blir overført fra Inspera til FS. Gi beskjed til studieseksjonen når karakterene er klar til overføring. Protokoll på papir må manuelt registreres av studieseksjonen. Studentene får e-post når sensuren er publisert. Når sensuren er publisert har studentene rett på å be om begrunnelse for karakter (1 uke etter sensur er publisert) og kan klage på karakteren (klagefrist er 3 uker etter at sensur er publisert/begrunnelse er gitt).

Sensorveiledning

Det skal utarbeides sensorveiledninger for all vurdering ved UiB (jf. UHL § 3-9 (2)). Denne skal publiseres på Mitt UiB når sensuren blir publisert, da sensorveiledningen skal være tilgjengelig for kandidatene etter at karakter er fastsatt (jf. UHL § 5-3 (3)). Sensorveiledning skal bidra til å sikre at institusjonenes plikt til faglig forsvarlig og upartisk prøving, i tillegg til å sikre det faglige nivået ved studiet. Sensorveiledningen skal publisers senest ved publisering av karakter i emnet og det er vanligst å legge ut sensorveiledningen i fillageret til emnet på Mitt UiB.

Anbefalte retningslinger for sensorveiledning
Av hensyn til god og grundig sensurering, og med tanke på at sensorer som ikke selv har undervist i emnet, samt sikring av konsistent sensur ved eventuell klage, er det viktig å utarbeide gode sensorveiledninger til eksamensoppgavene. Sensorveiledningene utarbeides av emneansvarlig(e).

Følgende punkter bør være med:

  1. Læringsutbytte: det er dette studentene skal vurderes i forhold til. Punktene for læringsutbytte står på emnet sin side på uib.no.
  2. Pensum: oppgi relevante pensumdeler for hvert av eksamensspørsmålene (mest relevante kapitler/avsnitt i pensum, artikler osv.).
  3. Undervisning: for hvert eksamensspørsmål kan du forklare hva som har vært vektlagt i undervisningen, hvordan tema er behandlet på forelesningene, om det er tatt opp i seminarer, obligatoriske oppgaver osv.
  4. Forventning til besvarelse: for hvert eksamensspørsmål kan du gi eksempel på minstekrav, gjennomsnittlig besvarelse og god besvarelse. Det bør beskrives hva som kan forventes av en gjennomsnittlig besvarelse, men også hva gode besvarelser kan tenkes å legge vekt på (altså punkter som differensiere besvarelsene).

Begrunnelse og klage på karakter

Begrunnelse for karakter
Frist for å be om begrunnelse for karakter er 1 uke etter publisering av sensor. Studentene ber om begrunnelse via Studentweb. Dersom eksamen er gjennomført i Inspera vil sensor få varsel når studenter ber om om begrunnelse. Se denne siden for rutinebeskrivelse. Emneansvarlig bestemmer selv om begrunnelsen skal gis som muntlig eller skriftlig. Ta kontakt med studieadministrasjonen dersom du ønsker å gi muntlig begrunnelse for karakter (det må registreret manuelt at begrunnelse har blitt gitt i FS).

Klage på karakter
Frist for å klage på karakter på skriftlig eksamen er 3 uker etter at sensuren er publisert. Vær obs på at dersom en student har bedt om begrunnelse for karakter er klagefristen 3 uker fra den datoen studentene får begrunnelsen. Studenten klager på karakteren via Studentweb.

Emneansvarlig må hjelpe til med å finne intern og ekstern sensor til klagekommisjonen og framstille nødvendig informasjon som trengs for å behandle klagesensuren (sensorveiledning, eksempel på besvarelser osv.), ellers tar studieseksjonen seg av resten av saksgangen.

Emneevaluering

Gjennom UiB sitt kvalitetssystem for utdanning skal emneansvarlig gjennomføre en kort egenvurdering av emnet hvert år og en større emneevaluering hvert 3. år. Begge deler blir publisert i Studiekvalitetsdatabasen. Ta kontakt med ditt institutt for å få en oversikt over når ditt emne skal ha neste 3. årig evaluering.

Årlige egenvurdering av emnet
Emneansvarlige leverer en kort årlig egenvurdering av emnet. Egenvurderingen skal kort beskrive undervisningsopplegget for emnet, hva som fungerte eller ikke fungerte i undervisningen og hva som gjøres for å følge dette opp, samt eventuelle andre forhold av betydning for kvaliteten på emnet.

3-årige emneevalueringer
Alle emner som det undervises i skal evalueres minst hvert 3. år. Emneansvarlig har sammen med studieadministrasjonen ansvar for å evaluere emnet, at det gjennomføres studentevaluering, og for å analysere og følge opp resultatene, inklusivt å utarbeide forslag til forbedringstiltak.

I emneevalueringen skal emneansvarlig beskrive og begrunne pedagogiske valg, og reflektere over studentens læring som følge av disse valgene. Emneevalueringer skal også minst omfatte:

  • Oppfølging av tidligere evalueringer
  • Studentevaluering og andre evalueringer som er relevante for emnet
  • Erfaringer fra andre som bidrar i undervisningen på emnet, både studenter og ansatte
  • Strykprosenten på emnet
  • Eventuell fagfellevurdering
  • Vurdering av samsvar mellom emnets læringsutbyttebeskrivelse og undervisnings-, lærings- og vurderingsformer
  • En vurdering av om framdrift og opplegg for emnet er i samsvar med de fastsatte målene for emne og program
  • I de tilfellene det er tilknyttet praksis eller arbeidsrelevans i emnet, skal det evalueres om ordningen fungerer tilfredsstillende.