Hjem
Fakultet for naturvitenskap og teknologi
Disiplinbasert utdanningsforskning

Forskningssenter i realfagslæring

Forskningssenter i realfagslæring (STEM Education Research Center – SERC) ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi har som hovedmål er å forbedre gjennomføringen på våre utdanninger, med særlig fokus på grunnemnene. Dette skal vi oppnå gjennom målrettede og relevante forskningsprosjekter og samarbeid med fakultetets ansatte for å implementere og evaluere forskningsbaserte undervisningsmetoder som støtter læring i realfag.

Studenter på aktivtrom
Foto/ill.:
Håvard Kroken Holme/UiB

Hovedinnhold

SERC driver disiplin-basert utdanningsforskning som skal gi oss mer kunnskap om realfagsstudenters læring og gjennomføring av realfagsutdanning. Prosjektene skal frambringe kunnskap om utfordringene våre studenter møter i sin utdanning, samt utvikle og evaluere målrettede tiltak for å øke læringsutbyttet og gjennomføringen. 

I tillegg skal SERC motivere og støtte fakultetets ansatte og studenter gjennom en forskningsbasert tilnærming til undervisning, vurdering og læring, som vil styrke læringsutbyttet i realfagene og minske gapet mellom forskning og utdanning.

Senteret er en ressurs og prosjekthub for fakultetets forsknings- og utviklingsprosjekter på utdanning og skal sikre kompetansevekst og overføring.

Prosjekter

Gjennomføring

Forskningsprosjektet "Gjennomføring" har som hovedformål å forstå studentenes oppfatninger og valg gjennom studieløpet på Fakultet for naturvitenskap og teknologi, UiB, gjennom flere år. Dette gjør vi gjennom tilbakemeldinger studentene gir om sin opplevelse av studiene og data om resultater og gjennomføring. Prosjektet er fem-årig, og følger 2023- og 2024-kullet (nye studenter) for å lære mer om studentopplevelsen på NT-fakultetet, valg studentene tar og studieresultat. Prosjektet skal også gi oss informasjon om hvordan ansatte og undervisere kan skape det best mulige læringsmiljøet for våre studenter. 

Logo for prosjektet gjennomføring 23 (blå og grønn)
Foto/ill.:
UiB/Jonathan Soule

Developing evidence-based mentoring for better STEM work placements (Develop)

DEVELOP er et tre-årig prosjekt finansiert under HKdirs Økt arbeidsrelevans i høyere utdanning, og er et samarbeid mellom Institutt for biovitenskap (UIB), Havforskningsinstituttet, NORCE, Universitetet i Oslo, UiT Norges arktiske universitet, University of Minnesota (US) og SFU iEARTH. 

Prosjektet fokuserer på praksisverter, og målet er å øke læringsutbyttet av praksis for studenter, verter og høyere utdanningsinstitusjoner. Basert på intervjuer med praksisverter om deres opplevelse og behov har DEVELOP utviklet den forskningsbaserte ressursen praksisveileder.no 

Mattestuen

Et av SERCs prosjekter er å etablere en “Mattestue”, et hyggelig og inkluderende rom der studenter kan få hjelp av dyktige mentorer og jobbe med matematikk i innføringsemnene. Rommet er designed i partnerskap med studentene.Mattestuen åpnet høsten 2024 og er allerede blitt et verdsatt og populært tilbud til studentene.

Mattestuen følges av et forskningsprosjekt som ser på hvordan dette tilbudet støtter studenters læring i grunnemnene i matematikk ved NT-fakultetet.

 

Skjematisk møbleringsplan for Mattestua på Realfagbygget.
Foto/ill.:
UiB

STEM Education Research Group (SERG)

SERC supports the STEM Education Research Group (SERG), a community of colleagues interested in discussing their own STEM education work. We especially encourage early-career individuals to share their work with us. SERG will meet several times throughout the academic year, typically on Fridays from 11:00 to 12:00 in Det Gylne Snitt (RFB). Announcements will be sent on the SERG e-mail-list (sign up here).

This fall semester we have had the following talks:

  • 25 Oct 2024: Cissy Ballen (Auburn Univesity): Humanizing STEM to promote equitable classrooms.
  • 18 Oct 2024: Jorun Nyléhn og Ragnhild Gya (Institutt for biovitenskap, UiB): Changes in misconceptions of natural selection from upper secondary school to master’s level in biology education in Norway
  • 27 Sept 2024: Monica Jordheim and Jonathan Soulé (Department of Chemistry, UiB): ChemView360: digital platforms - function and possibilities
  • 20 Sept 2024: Kjersti Daae (Geophysical Institute, UiB): How co-creation changes learning at GFI
  • 23 Aug 2024: Pascal Schaldach (Bielefeld University, Faculty of Biology / Biologiedidaktik): Evaluation of Field Experiences: An Examination of Undergraduate Biology Courses in the Field
     

The Nordic Journal of STEM Education

Tidsskriftet Nordic Journal of STEM Education (NJSTEME) har fått et nytt hjem hos SERC! Med ny sjefsredaktør, støtte fra UHR-MNT og mange planer for fremtiden, ser SERC fram til å være vertskap for NJSTEME, i samarbeid med NTNU. 

NJSTEME fremhever utdanningsforskning og SoTL-arbeid i MNT (matematikk, naturvitenskap og teknologi) – fag i de nordiske landene.

Logo til tidsskriftet Nordic Journal of STEM Education (blå)
Foto/ill.:
NJSTEME

Tilbud til undervisere

Collegial Teaching and Learning in STEM Education Course (MNPED660, 2024/25)

MNPED660 Collegial Teaching and Learning in STEM Education (5 ECTS) is an elective teaching and learning course in higher education for all NT-UiB staff (1). The course is given in English and requires no previous pedagogical training. Both experienced and novice teachers and staff are welcome. This course can count as part of the basic pedagogical competence requirement at UiB. 

The course introduces you to core concepts of teaching and learning in higher education to develop your ability to improve student learning and learning environment. Activities in the course will provide participants with a common language for teaching and learning, support collegial reflections and a scholarly approach to teaching and learning. The main component of the course is a group project, addressing a teaching and learning issue of relevance to the participants’ own practice.
All NT-UiB staff are eligible to apply. You may apply as a group of colleagues or individually. 
Apply here within 2 September 2024.: https://skjemaker.app.uib.no/view.php?id=17308622 

Questions? Contact oddfrid.forland@uib.no or sehoya.cotner@uib.no 

(1) Staff includes all categories of employees at NT UiB that work with education, teaching and learning (i.e. professors, PhDs, administration, technicians etc).
 

Kurs for gruppeledere, undervisningsassisteter og mentorer i matematikk

Studenter som underviser studenter er svært viktige i fakultetets undervisning og betyr mye for studenters læring. Vi starter fra høsten 2024 et nytt kurstilbud som vil være nyttig og relevant for alle, uavhengig av studieprogram. Kursene skal styrke dine ferdigheter som underviser.  Kursene gir studiepoeng, og du får bevis på gjennomført kurs. 


· MNPED101 Introduksjon til undervisning og læring for undervisningsassistenter og gruppeledere  – 2, 5 studiepoeng
· MNPED102 Undervisningsmetoder for læringsassistenter i matematikk – 5 studiepoeng
Undervisningen vil i hovedsak bli gitt på engelsk, og kursansvarlig er professor Sehoya Cotner. 

Påmelding og mer informasjon i dette skjemaet: https://skjemaker.app.uib.no/view.php?id=17316199 
Søknadsfrist: 15. august. Undervisningsdager: 22. og 23. august