Universitetshagene
Inndeling i temaer

26. Det kalde hjørnet

Rhododendron flest trives best i et mildt vinterklima, men noen er hardføre og kan tåle svært lave temperaturer.

Rh PJM og April snow
Rh. 'P.J.M.' (fiolett) og 'April Snow'.
Terhi Pousi

I forsøk på å få fram sorter som kunne brukes i de kaldeste strøkene i USA, ble Rhododendron dauricum krysset med R. minus. Dette ga opphav til noen av de mest hardføre rhododendron vi overhodet kjenner. Til og med blomstene tåler litt frost, og plantene klarer seg helt nord i Alaska.

Avkom fra denne krysningen ble introdusert under det merkelige navnet ‘P.J.M.’. Dette er initialene til foredleren P. J. Mezitt, og fra hans planteskole ble det sendt ut planter som ikke var helt like hverandre. Senere er det blitt tatt et utvalg blant dem, og flere er navngitt separat, f.eks. ‘Elite’ – en særlig storblomstret variant.

Det er også gjort liknende krysninger med ulike typer av foreldreartene, og nå finnes det en hel rad sorter som varierer i blomsterfarge fra   hvitt via rosa til fiolett. De liker alle å stå lysåpent og tåler både kulde, trekk og tørke.

Tilbake til Rhododendron - kultivarsamling