Lektorutdanning
Kortpraksis

PEDA130 - Innføring i pedagogikk for lektorstudenter

PEDA130 er et pedagogikkemne som alle lektorstudenter skal ta i sitt første semester. Praksis er en obligatorisk del av PEDA130. Her har vi samlet viktig informasjon i forbindelse med gjennomføringen av denne praksisperioden.

I femårig lektorutdanning (5LU) skal du ha tilsammen 100 dager praksis i løpet av studiet. På denne nettsiden finner du informasjon om den første kortpraksisperioden. Praksis er et obligatorisk arbeidskrav i pedagogikkemnet PEDA130

Praksisplasser

Lektorsenteret ved praksiskoordinator har det koordinerende ansvaret for praksis og tildeling av praksisplasser. Lektorsenteret tar kontakt og gjør de nødvendige avtaler med aktuelle skoler i Bergen og Hordaland.

Praksistype

Praksisperioden strekker seg over åtte dager ved en skole, og innebærer aktiv deltakelse for deg som lektorstudent. Aktiviteter i praksis inkluderer observasjon av undervisning og livet i skolen, gjennomføring av undervisningsaktiviteter og deltakelse i annet lærerarbeid, som undervisningsplanlegging og - evaluering. Studenten skal også ta aktivt del i elevene sine friminutt og pauser for å få innblikk i samspillet mellom elevene også utenfor klasserommet. Gjennomføring av praksis er obligatorisk og blir vurdert som godkjent/ikke godkjent. Praksis gjennomføres normalt i grupper på 3-5 studenter. Hver skole tar som oftest i mot flere grupper.
I praksis skal du gjennomføre minst to undervisningsaktiviteter.

Omfang av praksis

Praksis i PEDA130 innbefatter 8 dager ved en skole, pluss forarbeid og etterarbeid på campus. Praksisopplæringen er obligatorisk. Dette inkluderer for- og etterarbeidet.

For- og etterarbeid

Før praksis er det satt av et seminar til forarbeid. Etter praksis er det etterarbeidsseminar med diskusjon og bearbeiding av praksiserfaringer.
Det er obligatorisk å delta på både forarbeid og etterarbeid i forbindelse med PEDA130. Disse dagene regnes som praksisdager.

Oppmøte på praksisskoler

Praksisopplæringen på en skole, samt for- og etterarbeid er 100 % obligatorisk.

På skolen skal man komme til avtalt tid om morgenen, og det forventes at man som lektorstudent er aktiv og interessert. En praksisdag betyr tilstedeværelese på skolen i minst seks skoletimer (av 45 minutter).

Oppmøteskjema

All praksis skal dokumenteres, og hver praksisdag skal en representant fra skolen signere på at du har vært på skolen. Oppmøteskjema finner du her.
Skjema må merkes tydelig med navn, navn på skole og emnekode. Skjemaet skal leveres på Mitt UiB innen en uke etter siste praksisdag.  Studenter som ikke leverer skjema vil ikke få praksis godkjent.

Regler for fravær

Studenter som blir syk skal melde fra til skolen om dette om morgenen. Studenten kan ringe eller skrive e-post. Studenten må også melde fra til UiB om fraværet til lektorpraksis@uib.no  Dersom man som student ikke skriver e-post til praksisadministrasjonen om fravær, regnes fraværet som udokumentert og ugyldig fravær. Fravær utover én dag skal dokumenteres med legeerklæring eller annen gyldig dokumentasjon. Normalt fører fravær til at praksisperioden må utvides. Praksis blir ikke godkjent dersom en student har fravær uten gyldig grunn.

Vurdering av praksis

Praksis vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Emnebeskrivelse for PEDA130