LaW-BALANCE
Forskningsprosjekt | LaW-BALANCE

Forskningsprosjektet LaW-BALANCE har startet

LaW-BALANCE er et nyoppstartet forskningsprosjekt ved fakultetet om rettslige regulering av det moderne arbeidslivet. Prosjektet har særlig fokus på balansen mellom arbeid, fritid og familieliv.

Illustration of work-life-balance with photo of Melanie Hack
LaW-BALANCE ledes av Melanie Hack og har som mål å frembringe kunnskap om hvordan jussen kan fungere som et virkemiddel for å oppnå et inkluderende og velfungerende arbeidsliv.
Bing AI / UiB

Det juridiske fakultet ved UiB har nylig prosjektet 'Liv og arbeid i balanse: Rettslige svar på et arbeidsliv i endring og i krisetider' (LaW-BALANCE) startet opp. Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd og ledes av førsteamanuensis Melanie Hack.

Målet med prosjektet er å utforske det juridiske rammeverket for arbeidslivet i Norge og andre europeiske land, med fokus på konseptet liv-arbeid-balanse. Prosjektet vil undersøke hvordan jussen kan håndtere utfordringene og mulighetene som følger av samfunnsendringer som demografisk endring, digitalisering, migrasjon og globalisering. Prosjektet vil også se nærmere på hvordan lovverket kan fremme et inkluderende arbeidsliv og en velfungerende velferdsstat.

Prosjektet vil resultere i både akademiske publikasjoner og formidlingsaktiviteter for ulike målgrupper. Prosjektet vil også lyse ut stillinger som stipendiat eller postdoktor, og tilby et stipend for masterstudenter som ønsker å skrive sin oppgave om temaer relatert til prosjektet.

Prosjektet vil vare fra august 2023 til juli 2027, og er tilknyttet CENTENOL - fakultetets nye senter for EU/EØS-rett. For mer informasjon, vennligst besøk prosjektets nettside eller kontakt prosjektleder Melanie Hack.