Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap

Nyhetsarkiv for Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap

I november møttes 15 ph.d.-kandidater fra ni forskjellige europeiske universitet til et internasjonalt og tverrfaglig seminar ved Universitetet i Bergen.
En ny studie viser hvordan dryppstein kan spille en avgjørende rolle i å rekonstruere fortidens klima. Den nye tilnærmingen gir oss et mer detaljert bilde av hvordan klimaet kan ha påvirket bosetningsmønsteret i Sør-Afrika for 45 000 år siden.
Hva vil fremtidens forskere si om en 200 år gammel grandis? Den 28. september kunne vi for første gang ønske nye og gamle studenter velkommen til «Bli kjent med AHKR»-dagen.
Som en del av programmet på NoReFo-konferansen kommer professor Mia Lövheim fra Uppsala universitet. Hun er keynote under den årlige konferansen til Norsk religionspedagogisk forskerforum som i år gjennomføres i Bergen. Her bidrar hun om temaet Religious media literacy.