Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Geografifaget har ein tverrfagleg styrke som gir viktig kunnskap for mange av dei utfordringane samfunnet har i framtida. Geografistudiet er spennande og samfunnsaktuelt. Og geografistudentane er sosiale og hyggelege. Møt to av dei her.
I beste sendetid på NRK2 førstkommende fredag holder Professor Frank Aarebrot et direktesendt crash-kurs i nyere norsk historie. Arrangementet er et samarbeid mellom Studentersamfunnet i Bergen og NRK i anledning grunnlovsjubileet.
The case study "Disability, Independence and Care in the United Kingdom and Norway: An International Social Research Methods Case Study", carried out by Professor Karen Christensen is included as a learning case in the SAGE research methoods database.
Runde 2 av Medborgerpanelet står for døren, og initiativtaker Elisabeth Ivarsflaten kunne nylig fortelle en deltaker i runde 1 at han har vunnet et reisegavekort på 25 000 kroner.
Institutt for geografi arrangerer dette vårsemesteret eit PhD-kurs i kvalitativ metode. Kurset har tittelen "The Production and Interpretation of Qualitative Data" med Tor Halfdan Aase som kursansvarleg.
Et eksperiment gjennomført ved UiB viser at låntakere motiveres i større grad av moralske faktorer enn kontraktstypen når det gjelder tilbakebetaling av lånet. Nå publiseres funnene i en spesialutgave av Review of Income and Wealth med fokus på fattigdom, utvikling og atferdsøkonomi.
Mange borgere i de nordiske landene mener offentlige institusjoner og deres ansatte opptrer partisk og misbruker makt, finner Professor Jonas Linde ved Institutt for sammenliknende politikk i sin nye artikkel.
Kjell Vaage og Espen Bratberg fra Institutt for økonomi og Gruppe for trygdeøkonomi bidrar under forskningsrådets formidlingskonferanse for programmet Velferd, arbeidsliv og migrasjon (VAM).
Non-Western immigrants in Norway have more sickness absence than other immigrants and native Norwegians. Measured in wages, income, and positions of authority, non-Western immigrants have less favourable jobs.
Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) har kommet med resultatet fra den nasjonale spørreundersøkelsen – Studiebarometeret. Studenter ved instituttet er fornøyd med læringsmiljøet.
Studiebarometeret 2014, som ble offentliggjort mandag 3. februar, viser at studentene i sammenliknende politikk er svært fornøyde med kvaliteten på studieprogrammet. – Tallene bekrefter at sammenlignende politikk er et studieprogram med høy kvalitet, sier instituttleder ved Institutt for sammenliknende politikk, Gunnar Grendstad.
In this article our professors Johs. Hjellbrekke and Olav Korsnes discuss how Pierre Bourdieu’s (1930-2002) theory of fields can be applied in comparative studies of the field of power.