Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Forsker ved UiB, Pierre-Georges Van Wolleghem, synes det er merkelig at det har blitt gjennomført så lite komparativ forskning på politisk kriserespons. Nå har han lyst til å studere akkurat det.
I april var det endelig avreise for alle involverte i feltkurset på emnet GEO124 Regional utvikling. Destinasjonen i år var Odda innerst inne i Sørfjorden i Hardanger.
Instituttets utdanninger er mer populære enn noensinne.
Medier og medieteknologi preger samfunnet, men hvordan kan vi forstå hva medier betyr i livene til folk? En ny bok skrevet av Infomedia forskere gir fordypning i metoder for å forstå mediebruk.
Aldri før har det vært flere førstevalgssøkere til Sampol.
Demonstrasjoner av deltakernes pågående forskning skapte flere konstruktive diskusjoner i berøringspunktene mellom lifelogging, fremvoksende teknologier, helse og sikkerhet på LifeCRAFT-workshopen som ble arrangert i Bergen 11. til 12. april 2024.
Dalia Grybauskaitė besøkte Christiekonferansen og Institutt for sammenliknende politikk denne uken.
Postdoktor i mediebruksgruppen Katharina Wuropulos presenterer sin forskning på arrangement om flerkulturell rekruttering.
Hva er viktig for elevene når de søker seg til en videregående skole? Hva mener de om skolesystemet og skolepolitikk? Og i hvilken grad henger erfaringene og meningene sammen med elevers sosiale og etniske bakgrunn eller kjønn? Dette var noen av forskningsspørsmålene som dannet utgangspunktet for spørreundersøkelsen om valg av videregående skole, som ble gjennomført ved 13 offentlige... Les mer
Ytre høyre og autoritære regimer er på fremmarsj over hele verden. Under årets GRIP-forelesning vil den anerkjente sosiologen Walden Bello utforske dette temaet.
Torsdag 18. april besøkte statssekretær Tomas Norvoll fra Digitaliseringsdepartmenetet Infomedias lokaler i Media City Bergen. Besøket var en del av departementets besøk til universitetets ledende teknologimiljøer.
Jesse Benjamin Schrage disputerte 20.2.2024 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Practicing urban climate governance "
I sitt masterprosjekt hadde Peter Kolbeinsen Klingenberg som mål å bidra til å øke brukerengasjementet blant Bergens Tidende-leserne. Hans innsats har ført avisen blant finalistene til Global INMA Media Award 2024.
Praksisplassane for 2024 er no klare. Søknadsfristen for praksis i geografi gjennom emnet GEO260 er 21. mai.
Agenda Vestlandet støtter Media City Bergen i kampen mot falske nyheter. Infomedia og UiB er naturligvis med.
Sampol har fått sitt eget fotballag. I god Rokkan-ånd er slagordet selvfølgelig «Mål teller, promille avgjør».
– Vi er veldig glade for å kunne utnevne Trond Petersen som æresdoktor ved Universitetet i Bergen, sier dekan Jan Erik Askildsen.

Sider