Home
UiB AI
Seminar UiB AI #5

ChatGPT – trussel eller mulighet i forskning og utdanning?

Bli med på årets første UiB AI seminar der vi tar opp den aktuelle diskusjonen rundt ChatGPT og hvilken betydning utviklingen innen AI-verktøy har for forskning og utdanning.

UiB AI #5 ChatGPT – trussel eller mulighet i forskning og utdanning?

Producer:
UiB

Main content

Chatboten ChatGPT har vært mye omtalt i media den siste tiden og skapt debatt blant forskere og undervisere. Hvilke potensiale har avanserte chatboter som ChatGPT, og hvilke implikasjoner kan det ha for vår måte å forske, undervise og lære på?

I årets første UiB AI seminar setter vi søkelyset på et aktuelt tema der verktøy basert på kunstig intelligens kan ha betydning for forskning og utdanning. Kunstig intelligens og maskinlæring har bragt store fremskritt innenfor vitenskapelige metoder og resultater, og noe av dette har vært tema under seminarene til UiB AI i 2022. Det nye med ChatGPT og lignende verktøy er at de har blitt veldig gode til å kommunisere på menneskelige språk og at de er gratis tilgjengelig for alle. 

Deltakelse i seminaret er gratis og det blir servert lunsj. 

Seminaret er fullt og vi har stengt registreringen. 

Du kan følge seminaret digitalt her: https://www.youtube.com/watch?v=sJbp2dB3hyA

Program:

Velkommen

Pinar Heggernes, professor, prorektor og leder for UiB AI

Hva er ChatGPT og hvordan fungerer det og lignende verktøy?

Samia Touileb, forsker ved MediaFutures: Research Centre for Responsible Media Technology & Innovation, UiB

ChatGPT kan mange språk men kjenner ikke mange kulturer

Jill Rettberg, professor I digital kultur og leder av ERC-prosjektet Machine Vision in Everyday Life, UiB

Hva kan slike AI-verkyøy bety for læring, tilbakemelding og vurdering?

Arild Raaheim, professor i pedagogikk, UiB

Hvilke implikasjoner kan AI-verktøy som ChatGPT og Elicit.org ha for forskning?

Barbara Wasson, professor og leder for Centre for the Science of Learning & Technology (SLATE), UiB

Panelsamtale: ChatGPT – trussel eller mulighet i forskning og utdanning?

Eirik Vassenden, professor i nordisk litteratur, UiB
David Grellscheid, førsteamanuensis i informatikk, UiB
Adrian Talleraas, lærer, Rothaugen skole
Samia Touileb
Jill Rettberg
Arild Raaheim
Barbara Wasson

Moderator: Pinar Heggernes