En students perspektiv på masterstafetten
Angelina Penner tar en mastergrad i utviklingsantropologi og deltok i SKOK sin masterstafett i 2015.
Main content
"Ettersom masteroppgaven min tar opp kjønnsbasert vold, tenkte jeg umiddelbart at å delta på masterstafetten ville være en veldig god ide. Og jeg er glad for at jeg deltok" sier Angelina.
Hvilke forventninger hadde du til masterstafetten?
Jeg må innrømme at før jeg ble tipset om stafetten på e-post av min veileder så hadde jeg ikke hørt om SKOK. Men temaet "kjønn" har vært en rød tråd gjennom mine studier (antropologi) fra bachelorgraden, og til i dag. Så jeg vil si at jeg har en grunnleggende bakgrunn og stor interesse i kjønnsrelaterte studier. Jeg er derfor veldig glad for å ha fått høre om SKOK og delta i stafetten.
Hva har du fått ut av stafetten?
Det viktigste jeg tar med meg videre fra masterstafetten er en god porsjon inspirasjon. Jeg fikk nok et innblikk i det brede spekteret av kjønnsrelatert forskning. Og, nok en gang, fikk jeg bekreftet hvor stort fagfeltet er, hvor interessant det er, og mest av alt - hvor relevant det kan være.
Er SKOK sin masterstafett noe du vil anbefale andre studenter?
Jeg anbefaler på det sterkeste andre studenter til å delta på SKOK sin masterstafett. Jeg var litt bekymret for at jeg ikke ville forstå så mye ettersom jeg er en internasjonal student og kun har grunnleggende ferdigheter i norsk, men jeg ble positivt overrasket over å finne ut at mesteparten av presentasjonene ble holdt på engelsk, og at jeg kunne forstå store deler av presentasjonene som ble holdt på norsk også.
Jeg syntes det var veldig spennende at deltakerene på stafetten kommer fra ulike akademiske bakgrunner og har så ulike problemstillinger og forskningsmål. Altså, jeg visste jo at "kjønn" er et omfattende tema, men det er fascinerende å se at det spenner om tematikk som går fra "LGBT Tango i Italia", til "Mannlige renholdsarbeidere i Norge" til det filosofiske spørsmålet om skam. Jeg ble svært inspirert av bidragene til de andre studentene.
Atmosfæren på masterstafetten gjorde også at det var lav terskel for studentene å gi hverandre tilbakemelding. Det handlet ikke om å få oppgaven sin dømt eller utfordret av professorene, det var ingen jury der som kritiserte ditt fremlegg. Tvert imot var SKOK sine ansatte og studentene alle på samme lag, og hjalp og oppmuntret hverandre med konstruktive tilbakemeldinger og råd.
Når det var min tur til å legge frem var jeg veldig nervøs, men tilbakemeldingen jeg fikk var oppmuntrende og veldig konstruktiv. Å ha deltatt på masterstafetten hjalp meg svært mye i forberedelsene av mitt prosjekt.