Fra seminarrom til skriverom
TV-serien "Rykter," som i disse dager har premiere på NRK, mobiliserer kreative krefter som springer ut av fagmiljøet rundt masterutdanningen i manusutvikling for serier ved UiB.
Main content
Sigrid Kolbjørnsen, som sammen med danske Christoffer Ebbesen står som hovedforfatter for "Rykter", var student på programmets første kull da studiet startet opp i Media City Bergen i 2017. Tron-Petter Aunaas, som fullførte masterstudiet våren 2022, har fungert som episodeforfatter, og regissør Kjersti Steinsbø, som har fungert som faglærer og veileder på studiet fra det startet opp, er konseptuerende regissør for produksjonen, som er innspilt i Bergens-området av produksjonsselskapet Mothership Entertainment.
Med studieerfaringer inn i skriverommet
På spørsmål om hvordan studiet har vært med på å prege henne som manusforfatter, svarer Kolbjørnsen:
- Noen av de tingene jeg lærte som har betydd mest for meg i møte med arbeidslivet, er å sette av god tid til research, jobbe strukturert med univers- og karakterutvikling, og å øve på å jobbe i lengre format – å se helheten i en historie som skal strekke seg over mange episoder. I tillegg hadde vi mange fine møter med etablerte manusforfattere som ga oss tips og verktøy vi kan bruke når vi jobber med manus, og vi hadde gode veiledere som hjalp oss med å tenke kritisk rundt vårt eget arbeid.
Som student på masterprogrammet i manusutvikling for studier får du prøve deg både på å utvikle egne prosjekter, og å skrive utifra andres ideer, og Aunaas trekker fram erfaringene med det sistnevnte som viktige. Masterstudentene får prøve seg på å utvikle prosjekter i samarbeid med bachelorstudenter ved studiet i TV-produksjon ved samme lærested, slik at noe av materialet som blir utviklet, også blir produsert – med alle utfordringer det medfører.
- Selv om jeg med "Rykter" kom inn i et dyktig, tålmodig og morsomt – og sprøtt! – skriverom, var dét å måtte lære seg et konsept og et univers utfordrende, sier Aunaas. Det var derfor til stor hjelp å ha gjennomgått noe lignende med samarbeidet med bachelorstudentene, hvor vi ikke bare måtte skrive manus til andre ideer, men gjøre dette i fellesskap.
Fagansvarlig for masterstudiet, Øyvind Vågnes, som er professor ved Institutt for informasjons- og medievitenskap og også skjønnlitterær forfatter, sier det er stor stas for det lokale fagmiljøet når "Rykter" nå har premiere.
- Når talentfulle, idérike forfattere som har studert hos oss får vise hva de er i stand til å få til, i en regional produksjon der en nær kollega i fagmiljøet er med blant de sentrale kreative kreftene – ja, da tillater jeg meg å slippe jubelen løs, sier Vågnes.
Viktig målgruppe
Flere unge skuespillere fra regionen debuterer i "Rykter," som følger en tiendeklasse tett.
- Det er utrolig fint at NRK velger å satse på en serie for målgruppen 13-17 år, sier Steinsbø. Det finnes ikke så mange slike serier, så det er stas når vi kan være med på å lage dette her på vestlandet.
Å skrive en serie om og for ungdom har vært både veldig spennende, og tidvis utfordrende, sier Kolbjørnsen:
- Vi har brukt mye tid på research, hatt kontrollgrupper og praktikanter, vært på skolebesøk, og jobbet med skuespillerne for å lage en serie som skal føles så ekte og autentisk som mulig. Særlig med tanke på språk og interesser har det vært veldig viktig å ha en tett dialog med målgruppen, og vi har ofte fått beskjed om at alt fra musikkvalg til dialog kan høres litt vel "voksent" ut. Vi har fått komme tett på miljøer og unge mennesker på vestlandet, og vi har fått innsikt i mange av utfordringene som flere unge møter i dag, særlig med tanke på det livet som leves på sosiale medier. Ungdomstiden er ofte definerende for hvem du skal være som menneske resten av livet, men det å navigere mellom skole, familie, interesser og vennskap kan være veldig vanskelig samtidig som man prøver å finne seg selv. Vi håper at "Rykter" kan gi målgruppen noen eksempler på "do's" og "don'ts" når det kommer til disse tingene, og samtidig være en spennende og engasjerende serie som de unge kan kjenne seg igjen i.
Aunaas, som tidligere har skrevet scenetekster for unge, forteller at han først var veldig spent og usikker på "Rykter," men at arbeidet gav han helt andre innfallsvinkler til det å skrive.
- Å ha en så tydelig, men på mange måter krevende målgruppe stilte unike krav til prosessen. Det er kanskje klisjé å si, men jeg begynte å tenke på skrivingen på en helt annen måte – også takket være måten vi jobbet med og mot målgruppen på. Jeg trivdes såpass med målgruppen at jeg i en helomvending valgte en ungdomsserie til mitt eget masterprosjekt.
- Det er tilfredsstillande at vi utdanner studenter som er så dyktige at de får skrive for en NRK-serie, sier Steinsbø, som synes det er ekstra fint å nå kunne ha dyktige medarbeidere som tidligere har vært studenter.
Det har også Aunaas satt pris på.
- Jeg er takknemlig – og nå er det kanskje lettere for meg å si dette etter å ha jobbet med Sigrid og Kjersti – for ærligheten de og øvrige fagpersoner utviste gjennom studiet, både om bransjen og skrivingen vår, sier Aunaas.
- Det har vært mange veldig gode samtaler om egen skriving, veldig god støtte og veldig god motstand, som resonnerte godt da jeg satt med korte frister og stanget hodet i veggen.