Mediebruksforskning om pandemien
Gjennom COVID-19 pandemien og i etterkant er det gjort spennende og variert forskning på hvordan pandemien har påvirket samfunnet. Her finner du en oversikt over publikasjoner om mediebruk og pandemi.
![Kvinne med munnbind på trikken og mobil i hånden](https://www.uib.no/sites/w3.uib.no/files/styles/content_main/public/media/bilde1_8.jpg?itok=G7-kipwN×tamp=1675071316)
Main content
Da koronaviruset spredde seg og mange land innførte restriksjoner på reise, sosialt samvær og møteplasser ble livene til mennesker verden over forandret. I tid hvor det meste var annerledes og mye var usikkert ble mediene viktigere i manges liv:
For informasjon, for å kunne oppdatere seg på nasjonale og lokale retningslinjer, for trygghet, kommunikasjon og selskap.
Når man ikke lenger kunne møtes og være i samme rom, ble teknologien et viktig verktøy for å fortsatt kunne gjennomføre arbeidsoppgaver, møter, undervisning - ja til og med gjennomføre den ukentlige quizen med gode venner. Noen satt klistret foran skjermen, mens andre følte seg overveldet av all informasjonen.
Forskningen på mediebruk under COVID 19-pandemien er viktig for å forstå hvordan folk i det moderne samfunnet takler kriser. Forskere i Mediebruksgruppen ved UiB har studert mediebruk under pandemien med spørreskjema- og intervjuundersøkelser på ulike tidspunkt, fra første nedstengning våren 2020 fram til etterdønningene av pandemien vinteren 2022.
- Hvordan opplevde folk medienes dekning av pandemien?
- Hva slags medieteknologi og kommunikasjon ble viktige for folk i deres hverdag?
- Hvilke endringer av mediebruk var kortsiktige og mer varige?
- Hva betyr egentlig fenomener som dommedags-skrolling, smittetall-overvåkning og Zoom-trøtthet?
Dette er noen av spørsmålene forskningen har forsøkt å finne svar på.
«Vi begynte å forske på endringene som skjedde rundt oss mens vi satt på hjemmekontor i mars 2020, da Norge nettopp hadde stengt ned. Med ulike metoder og på forskjellige tidspunkt har vi studert hvordan folk i Norge har brukt medier under pandemien. Slik kan vi få nye perspektiver på helt grunnleggende spørsmål om hva mediene betyr for hvordan vi forholder oss til hverandre og til samfunnet» - Brita Ytre-Arne
Publiserte artikler og forskningslitteratur om mediebruk i COVID-19 pandemien:
Artikkel om hvorfor smittetall ble opplevd som spesielt verdifull journalistikk:
John Magnus Ragnhildson Dahl & Brita Ytre-Arne (2023) Monitoring the infection rate: Explaining the meaning of metrics in pandemic news experiences, Journalism, 0(0) 1–18. DOI: 10.1177/14648849221149599
Kapittel om nyhetsbruk i Norden under pandemien, med analyse av den komparative Reuters-undersøkelsen og dybdeintervju fra Norge:
Brita Ytre-Arne & Hallvard Moe (2023) Citizens` news use during Covid-19: Concerns about misinformation and reliance on local news in Denmark, Finland, Norway, and Sweden, i: Bengt, J. mfl. (red.) Communcating a pandemic: Crisis Management and Covid-19 in the Nordic Countries, Gøteborg:Nordicom, 303-324 DOI: 10.48335/9789188855688-14
Erik Knudsen mfl. The Effect of the COVID-19 Pandemic Crisis on Trust in the News Media: Evidence From Four Panel Waves. Innsendt for publisering.
Artikkel om dommedags-skrolling og nyhetsunnvik under første nedstengning:
Brita Ytre-Arne & Hallvard Moe (2021) Doomscrolling, Monitoring and Avoiding: News Use in COVID-19 Pandemic Lockdown, Journalism Studies, 22:13, 1739-1755, DOI: 10.1080/1461670X.2021.1952475
Alle artiklene er publisert med åpen tilgang og kan leses fritt på nettet