Home
Center for Digital Narrative

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Utstilling

More Than Meets AI

Utstillingen ser nærmere på KI og dens rolle i kreativitet, narrativ og kunstnerisk innovasjon.

More than Meets AI
Photo:
Image by Talan Memmott. Montage: Valeria Acosta, CDN/UiB

Main content

Utstillingen undersøker påvirkningen kunstig intelligens (KI) har på kreativitet, narrativ og kunstnerisk innovasjon. Vi gjør dette fra et kritisk engasjert perspektiv, som både feirer potensialet i KI for kunst og litteratur, samtidig som vi vurderer noen av de betydelige utfordringene KI utgjør for kultur og samfunn.

Hvordan vil KI påvirke filmens fremtid? Hvordan kan KI brukes til å produsere verk som kritiserer dominerende maktstrukturer? Hvordan kan vi «lese» en parodi artikulert gjennom KI-genererte bilder? Hvordan kan kunstverk adressere skjevhetene og ulikhetene som er bakt inn i KI-plattformer, og kanskje innebygd i det menneskelige språket selv?

Moderne KI-kunst betraktes i en bredere kontekst, med en historie som strekker seg tilbake til datamaskinens spede begynnelse. Arbeidene i denne utstillingen omfatter seg med KI på måter som utfordrer konvensjonelle forestillinger, og viser kunstnere og forfatteres reaksjon på detette tektoniske skiftet i teknologi, gjennom nye skriveformer som manifesterer seg som visuell kunst.

Vi ser på rollen til cyborg-forfatteren, hybridkunstneren, hvis arbeid verken er bare et produkt av det individuelt menneskesinnet eller en kunstig intelligens, men en dans mellom de to i vektorene til et betydningsfullt nettverk.

More Than Meets AI er kuratert av Jhave Johnston, Eamon O'Kane, Jill Miller, Scott Rettberg og Alex Saum, og finner sted i ulike utstillingsrom i Bergen fra sen september til slutten av oktober, inkludert Senter for digitale fortellinger, Kunstgarasjen, Joy Forum (KMD), Rom 61 (KMD), og Visningsrommet på USF Verftet (i samarbeid med Bergen internasjonale filmfestival).

Alle utstillingsstedene har forskjellige kunstverk.

More Than Meets AI – kart
Foto/ill.:
Andreas H. Opsvik/CDN, UiB

Utstillingen er arrangert og sponset av Norges Forskningsråd-prosjektet Extending Digital Narrative, Peder Sather for Advanced Study, fakultet for humaniora og kunst, musikk og design (KMD) ved Universitetet i Bergen, University of California, Berkeley, og vertsstedene.

Produksjonsteam: Ola Roth Johnsen, Jason Dunne, Colin Robinson, Andreas Hadsel Opsvik, Valeria Antezana Acosta og Drew Keller.

Kunstgarasjen

Møllendalsveien 15. Stilles ut 20. september-20. oktober. Åpning 20. september 19.00. Åpen torsdag 12.00-18.00, fredag-søndag 12.00-16.00. Se mer informasjon hos Kunstgarasjen.

The collection of videos shown in Kunstgarasjen features works that demonstrate some of the different ways that visual artists and language artists encounter and work with contemporary generative AI.

“Women Reclaiming AI” by Birgitte Aga and Coral Manton (2021) documents a series of workshops and a resulting voice assistant application. It substitutes the often-subservient gendered role represented with one of empowered women exploring gender. “I Know What You’re Thinking” by Mario de la Ossa (2021) uses an early text-to-image generation platform to produce a reflection on political protests and how they are oppressed. “Posthuman Cinema” by Mark America, Will Luers, and Chad Mossholder (2023) is a ten-part film produced using generative AI that invokes avant-garde film styles of the 1960s-70s while meditating on the future of AI. “Republicans in Love” by Scott Rettberg (2023) is a work that investigates text-to-image generation as a type of writing, using prompts that explore the ironies and excesses of populist Trumpism. “Identity Upgrade” by Jhave (2023) is a series of short films that make use of AI-generated scripts and text-to-image generation to consider future trajectories for humanity and autonomous AI. “Creativity Machines” by Eamon O’Kane (2023) consists of images, based on classic psychological research into the creativity of architects, re-interpreted by AI. Alinta Krauth and Jason Nelson’s “Ultra Large Digital Narratives” (2023) uses the outpainting capabilities of a text-to-image generation platform combined with bespoke animations to create visual storyworlds. Talan Memmott’s “Introducing Lary: The San Biagio Frescoes of Pietro Golamuto” (2023) consists of generated images, animation, and voice that meditate on the artist’s throat cancer through the story of a fictional Renaissance saint of laryngectomies. Avital Meshi’s “Calling Myself Self” (2023) combines image generation, text animation and dance to interpolate and confound human self-perception. Eamon O’Kane’s “Image Tree Tests” (2023) animates the artist’s own tree drawings along with their AI-interpreted counterparts.  Mario Santamaria and Alex Saum’s “Internet Tour: San Francisco Bay Area” (2023), with video by Dylan Reibling, documents a bus tour of contemporary IT infrastructure, highlighting how AI consumes massive amounts of energy and its fraught ecological consequences.

Center for Digital Narrative, UiB

Langes gate 1-3. Stilles ut 1. oktober-25. oktober. Åpning 17. oktober 17.00. Åpen 13.00-16.00 mandag, onsdag og fredag.

Utstilte verk inkluderer Hedy Lamar Chatbot by Lina Harder (2024), The Echoes Unseen trilogy by Sachicko Hayashi (2024), Ai-Artist by David Jhave Johnston (2024), Digital Poetry AI Coding Sketchbook by Scott Rettberg (2023), CDN Publications on AI 2022-2024, Mutacosm by Jason Nelson (2024), Missing Objects Library by Jill Miller (2024), Replicator Probes by Funda Zeynep Ayguler, Silver Carlsson, Magnhild Øen Nordahl, Gabriele de Seta and Andreas Zißler (2023), Those Who Affirm the Spontaneity of Every Event by Ryoto Matsumoto (2014), Octopus by Alinta Krauth and Jason Nelson (2024), The Blank Space by Ben Grosser (2024), and prints from Republicans in Love by Scott Rettberg (2023).

Joy Forum, KMD, UiB

Møllendalsveien 61. Stilles ut 7. oktober-24. oktober. Åpning 18. oktober, 13.00. Åpen 10.00-16.00.

Utstilte verk inkluderer A History of the Future of Narrative by Robert Coover (Lecture, 2008), Geometrical Lotus by Marcus West (1978), Technocultures Symposium at the New York Digital Salon by Knowlton, Lovejoy, Snelson, Schwartz (2009), Random Sentences by Victor H. Yngve (1961), Stochastic Texts by Theo Lutz (1959), The House of Dust by Alison Knowles and James Tenney (1967),

USF Verftet, presented in collaboration with the Bergen International Film Festival

Georgernes Verft 12. Stilles ut 16. oktober-24. oktober. Åpningsarrangement 16. oktober 18.30. Åpen 14.00-20.00.

Utstilte verk inkluderer A Cripistemology of Breath by Talan Memmott (2024), Playing Peekaboo by Avital Meshi (2023), Studio Visit: In the Posthuman Altier by Patrick Lichty (2021), Hybrid Portraits by Eamon O’Kane (2024), Fin du Monde by Scott Rettberg (2024), Grand Hotel Sand Fountain by Roderick Coover, Caitlin Fisher, Scott Rettberg (2024), Motion in Horse by Gabrielle da Seta (2024), Ultra-Large Digital Narratives by Alinta Krauth & Jason Nelson (2024), Hallucinations are (almost) all you Need by David Jhave Johnston (2024), I know what you’re thinking by Mario de la Ossa (2021), AI Tree Test by Eamon O'Kane (2023), Posthuman Cinema by Mark Amerika, Will Luers, and Chad Mossholder (2023)

Rom 61, KMD, UiB

Møllendalsveien 61. Exhibited October 15-October 24. Opening event October 18, 13.00. Open 13.00-17.00.

Utstilte verk inkluderer Nighttime by Carl Hugo Hernqvist (2023), The Bat Translator by Alinta Krauth (2021), Women Reclaiming AI by Birgette Catherine Aga, Coral Manton (2018-2023), Hybrid Portraits by Eamon O’Kane (2024), A Collage of a Person in Pink by Micol Hebron (2023), Imaginary Ideal Studio by Eamon O’Kane (2024), Sovereignty (Eyes in the Dark) by Edgar Fabian Frias (2023), Cursive Binary by Sasha Stiles (2024),

KMD Library, KMD, UiB

Møllendalsveien 61. Exhibited October 15-October 24. Opening event October 18, 13.00.

Utstilte verk inkluderer ReRites: Human + AI Poetry Generation by David Jhave Johnston (2022), We called us poetry by Halim Madi (2023).

Tårnsalen, UiB, seminar on AI and digital narrative

Muséplassen 3. 17. oktober. 13.00-17.00. Gratis, men påmelding grunnet begrensede plasser, se lenke i eventet.