Public service media: Embracing or leaving social media
Er tilbaktrekning fra sosiale medieplattformer er en holdbar strategi i de pågående relasjonelle maktforhandlingene mellom almennkringkastingsmedier og plattformer?
Main content
En ny artikkel fra Hallvard Moe og forskningsprosjektet PREPARE tar opp almennkringkastingsmediers tilbaketrekning fra sosiale medier.
Nylig avvikende strategisk innsats fra allmennkringkastere i to europeiske land – Tyskland og Norge – tjener som illustrasjoner på hvordan eksisterende organisasjoner prøver å manøvrere i det plattformdominerte medielandskapet. Artikkelen diskuterer funn fra kvalitative studier av nyhetsbruk i Norge og trekker på komparative undersøkelsesdata om nyhetsbruk. Moe foreslår at høy grad av tillit til almennkringkastingsmedier, og utstrakt bruk av allmennkringkasterens egne sider og tilbud, er sentrale forutsetninger å vurdere når man skal vurdere levedyktigheten av en tilbaketrekning fra tredjepartsplattformer i ulike land.
Ved å zoome inn på én type medieorganisasjon (allmennkringkastere), og se på ulike slike organisasjoners egenskaper og kontekst, og dynamikken i deres relasjoner til nettbaserte plattformer, bidrar denne artikkelen til forståelse av plattformmakt.