Home
Journalism studies

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Forskning

Slik leses kvinneblader

Bladenes fysiske utforming er med å holde på leserne. Dette er et av funnene Brita Ytre-Arne har gjort i sin studie av kvinneblader.

Brita Ytre-Arne
Brita Ytre-Arne
Photo:
Zulfikar Fahmy

Main content

Brita Ytre-Arne disputerte i vår med avhandlingen «Women’s magazines and their readers: Experiences, identity and everyday life». Undersøkelsen bygger på spørreskjema og kvalitative dybdeintervjuer og med lesere av kvinneblader.

Leserne bruker bladene som en form for kos og belønning. Bladene gir verdifull avveksling fra en hektisk hverdag. Det er viktig for leserne at bladene er forutsigbare, og derfor ikke forandrer seg for mye. Over tid er det imidlertid viktig at bladene til en viss grad fornyes.

Hennes avhandling fikk stor oppmerksomhet i media. NRK dekket saken med en reportasje i Vestlandsrevyen, og et større intervju på Førkveld. Også Kampanje, Bergens Tidende, Ekko og Klassekampen viet avhandlingen oppmerksomhet.

Ytre-Arnes avhandling kan lastes ned i sin helhet på BORA (Bergen Open Research Archive)