Møte 12. desember
Matematisk institutt, Universitetet i Bergen
Main content
Til stede:
Gruppe A: Berntsen, Dundas, Karlsen, Tjøstheim, Paulsen.
Gruppe B: Lohne.
Gruppe C: Kristiansen, Jensen.
Gruppe D: Hanson, rom 528, Kjørstad, rom 522.
Instituttleder: Dahle
Nestleder: Dundas
Verneombud: Heuch
Fra adm.: Skorpa Nilsen
Dessuten møtte Tore S. Kleppe under behandling av sak 5.
Sak 1: GODKJENNING AV INNKALLING OG SAKSLISTE
Innkalling og saksliste ble godkjent.
Sak 2: GODKJENNING AV REFERAT FRA MØTE 19. JUNI 2008
Referatet ble godkjent.
Sak 3: ORIENTERINGSSAKER
Helge Dahle orienterte:
Utflytting av Grans villa
Fakultetsdirektør Bjørn Åge Tømmerås har besøkt instituttet og gitt en orientering om arealplaner. Utflytting fra Grans villa til Jonas Reinsgt. 19 vil skje i løpet av januar (arbeidet starter i februar). Instituttet vil mest sannsynlig få innkalling til befaring før jul.
Audun Holme har fått kontorplass i Allegt. 36.
Professor i anvendt og beregningsorientert matematikk (reservoarmekanikk/industriell matematikk)
Det meldte seg 5 søkere til stillingen. Sakkyndigkomite med Jarle Berntsen som koordinator er oppnevnt i fakultetsstyret.
Bergen forskningsstiftelse (BFS)
Warwick Tucker sier opp sin stilling som forsker i rekrutteringsprosjektet finansiert av BFS. Dette begrunnes med familiesituasjonen etter husbrannen.
Ny BFS-utlysning i januar 2009. Det oppfordres til å tenke på mulige kandidater.
Matematisk institutt 60 år
18. mai 1949 ble Matematisk institutt opprettet. Dette vil instituttet markere og det er i den forbindelse oppnevnt en jubileumskomite som foreløpig består av Irina Markina og Hans Munthe-Kaas. Det er søkt Meltzerfondet om støtte til jubileumsseminar.
Søknad om opptak til masterstudiet
Ved søknadsfristen 01.11.08 fikk instituttet kun 3 søkere. Disse søkte opptak til masterstudiet i statistikk.
Rekrutteringsprosjekt i matematikk og statistikk
Instituttet har engasjert Øystein Haaland i to måneder, i 50% stilling for å reise rundt på videregående skoler i Hordaland og reklamere for faget. En masterstudent vil også delta i opplegget. Haaland har permisjon fra sin stipendiatstilling i tilsvarende periode.
Endring i bruk av terminalrom 601
Det er gått ut tilbud om lån av laptop til alle masterstudentene som er i siste semester og 13 studenter takket ja til tilbudet. Rom 601 blir dermed frigjort for stasjonære PCer, og rommet skal i stedet brukes til seminarrom og aktivitetsrom for masterstudentene.
Nytt kurs
Instituttet planlegger å opprette et kurs for studenter ved MI som er interessert i å delta i matematikk konkurranser. Kurset vil bli gitt av en stipendiat (pliktarbeid).
Skolerettet masterundervisning
Det er kommet en bestilling fra departementet til SEVU om etter- og videreutdanning som gjelder for allmennlærere i grunnskolen. SEVU har kontaktet instituttet og instituttet har sagt seg villig til å være med på søknaden. Målet er å lage et kursopplegg som vil resultere i en mastergrad i undervisning med spesialisering i matematikk. SEVU ønsker å tilby et opplegg primært for lærere i grunnskolen som har en fordypning i matematikk fra lærerhøgskolen. Kursene vil være på 15 studiepoeng. Undervisning hvert semester og konsentrert i bolker med tre samlinger og tilslutt en 30 stp masteroppgave. Instituttet har ikke ressurser til å gi disse kursene så det må i så fall leies inn eksterne lærere til å være ansvarlig for kursene. Hvis søknaden innvilges vil Gunnar Fløystad frikjøpes i vårsemesteret for å se om det er mulig å lage et slikt opplegg. Audun Holme underviser i Matematikkens historie.
Ass.fakultetsdirektør
Astrid Breivik er engasjert som ass.fakultetsdirektør i et halvt år fra 01.01.09.
Marie Skorpa Nilsen orienterte:
Permisjon.
Marianne Jensen skal ha 40% permisjon uten lønn i tiden 01.01.-31.03.09 for å vikariere i studiekonsulentstilling ved fakultetssekretariatet. Vikar for Marianne vil være Ines Haugland Rosef.
Nytt verneombud/varaverneombud
Guttorm Alendal og Dagfinn Høyberg blir hhv nytt verneombud og varaverneombud for perioden 01.01.09-31.12.10.
Sak 4: NYE INSTITUTTRÅDSMEDLEMMER FOR GRUPPE B OG D 2007-2008
Rådet tok til etterretning at det er valgt nye rådsmedlemmer for gruppe B og D.
Sak 5: IT-DRIFT. DET ER CA. TO ÅR SIDEN INSTITUTTETS IT-DRIFT BLE OVERFØRT TIL DEN SENTRALE IT-AVDELINGEN. ER VI FORNØYDE MED DAGENS SITUASJON?
Stipendiat Tore Kleppe holdt et innlegg der han hevdet at brukere med spesialiserte og tunge regnebehov er lite tjent med sentral IT-drift slik den nå fungerer. På møtet ble det også delt ut et skriv fra Morten Brun, der han beskrev driften av kontormaskiner som tilfredsstillende, men at driften av servere ikke er tilfredsstillende. Under diskusjonen på møtet kom det fram at IT-drift av utstyr i auditorier er mangelfull, og at prekære situasjoner har oppstått under avvikling av forelesninger og møter som krever et slikt utstyr. Videre ble større fleksibilitet i instituttets IT-drift etterlyst, slik at individuelle behov hos de ansatte lettere kan ivaretas. Det var enighet om at de punktene som ble diskutert, sendes over til instituttets IT-utvalg. Det forutsettes at utvalget i samarbeid med de kolleger som er berørt, setter opp en liste over tiltak instituttet ønsker å gjennomføre. Denne listen kan i neste omgang presenteres og diskuteres med ansvarlige i IT-avdelingen.
Sak 6: ROMSITUASJONEN/FLYTTEPLANER
Grans hus skal fraflyttes. Alternative lokaler tilbys i Jonas Reins gate 19. Ellers ble det poengtert at en må følge årvåkent med i den prosessen som foregår ved den planlagte flyttingen til Realfagsbygget. Så langt vurderes instituttets innspill å ha vært adekvate.
Sak 7: BUDSJETT/LØNNSOPPGJØR. HVORDAN LIGGER VI AN PÅ BUDSJETTET, BLANT ANNET SETT I LYS AV ÅRETS LØNNSOPPGJØR FOR INSTITUTTET?
Marie Skorpa Nilsen orienterte om budsjettet. I inneværende år er det brukt vel 2 millioner av et overskudd på 4 millioner, som instituttet har samlet opp. Helge Dahle og Jarle Berntsen informerte om årets lønnsoppgjør og om lønnsforskjeller og ulike strategier ved fakultetene. Blant annet kan en ved framtidige ansettelser eller stillingsopprykk vurdere om disse skal plasseres i et relativt høyt lønnstrinn, slik enkelte fakulteter nå synes å ha som praksis.
Sak 8: EVENTUELT
Ingen saker.
16.12.08