Møte 7. desember
Matematisk institutt, Universitetet i Bergen
Main content
Tilstede:
Gruppe A: Berntsen, Holme, Karlsen, Sørevik, Tjøstheim
Gruppe B: Ingen møtte.
Gruppe C: Kristiansen.
Gruppe D: Grong (kom under sak 3), Hafver.
Instituttleder: Strømme
Nestleder: Dahle (forlot møtet under sak 5).
Verneombud: Heuch
Fra adm.: Skorpa Nilsen
Dessuten møtte Alf Øien og Jostein Paulsen under hhv. sak 5 og 6.
Sak 1: GODKJENNING AV INNKALLING OG SAKSLISTE
Innkalling og saksliste ble godkjent.
Sak 2: GODKJENNING AV REFERAT FRA MØTE 14. JUNI 2007
Jarle Berntsen mente i en merknad at det under sak 7 ikke var skilt klart nok ”om det var synspunkt fra enkelte medlemmer eller råd fra rådet som ble gitt”. Det var ingen andre kommentarer til referatet.
Sak 3: ORIENTERINGSSAKER
Arealsaken
Dahle orienterte om arealsituasjonen ved instituttet. Aktiviteten ved instituttet har økt og dette har igjen ført til større plassbehov; flere postdoktor- og stipendiatstillinger er tilført instituttet ved BFS-prosjekt (Bergen forskningsstiftelse) - og YFF-prosjekt (Yngre fremragende forskere), og gjennom andre prosjekt. Fortettingen har ført til ombygging og endring i bruk av rom i 5. etasje pluss at store kontorer er utstyrt for tre stipendiater. På kort sikt trenger en mer kontorplass til rekrutteringsstillinger, på lang sikt trenger en lokaler som kan huse hele instituttet. Fakultetets planer er å samle instituttet i Realfagbygget i 2010/2011. Det ble understreket at det også må beregnes kontorplass til MI-prosjektansatte med arbeidsplass på BCCS (Avdeling for beregningsvitenskap) . Dette dreier seg pr i dag om syv stillinger. Det ble fremholdt at instituttet bør få en representant med i arbeidsgruppen som skal ta for seg fakultetets arealsituasjon og at en må ta problemstillingen opp med universitetsdirektøren ved en ny henvendelse.
Endringer i personale
Strømme orienterte om:
Andreas Leopold Knutsen og Morten Brun er tilsatt i hver sin førsteamanuensisstilling fra hhv. fra 01.11.07 og 01.01.08.
Warwick Tucker er tilsatt som forsker på BFS-prosjektet fra 01.09.07.
Professor Trygve Johnsen har sagt opp med virkning fra 01.01.08 for å gå over i professorstilling ved Universitetet i Tromsø.
Studiekonsulent Lars Jordanger har sagt opp med virkning fra 01.03.08.
Stein Arild Strømme er av universitetsstyret tilsatt som instituttleder for en ny 4-årsperiode. Han går ut i forskningspermisjon for ett år fra 01.01.08. Universitetsdirektøren har per i dag ikke tatt en avgjørelse på om det skal foretas en utnevnelse eller om stillingen må lyses ut internt
Tai har fått redusert sin hovedstilling til 80% i perioden 01.08.07 til 31.07.08. Han vil i denne tiden inneha en 20% bistilling i Singapore.
Budsjettsituasjonen
Fakultetet har fått et rammekutt på 2,5%. Med justering for pris- og lønnsvekst får fakultetet samlet en liten nominell vekst. Denne ”økningen” i fakultetets ramme skal gå til strategiske formål. Instituttet får samme rammebevilgning som i 2007 plusset på for økning av resultatmidler, to øremerkede stipendiatstillinger (en fra fakultetet, egenandel BFS og en fianansiert fra univ.direktøren, egenandel YFF). I tillegg vil instituttet sannsynligvis få en stipendiatstiling som ikke er øremerket. Budsjettet skal behandles i fakultetsstyret 19.12.07. Instituttet ligger an til underskudd de nærmeste årene, og dersom rammen ikke økes vil en måtte holde stillinger ledig ved avgang. Mulige tiltak for å redusere forbruket kan være å kutte i gruppeundervisningen og i reisebudsjettet slik at en kun reiser på småforskmidler. Instituttet er godt bemannen pr i dag: stillinger etter Holme, Øien og Nilsen er forskuttert. Det ble kommentert at en har en reserve i stipendiatenes 25% pliktarbeid siden deres pliktarbeid ikke er fullt utnyttet. Det ble fremhevet at en må beholde kvalitet og stimulere til økt satsing på forskning.
Sak 4: NYE INSTITUTTRÅDSMEDLEMMER FOR GRUPPE B OG D 2007-2008
Gruppe B
Medlem: Stipendiat Randi Holm
1. varamedlem Stipendiat Inge Skjælaaen
2. varamedlem Stipendiat Magnar Bjørkavåg
Gruppe D
Medlem: Student Erlend Grong
Medlem: Student Jørn Hafver
1. varamedlem: Student Livar Lima
2. varamedlem: Student Morten Nome
3. varamedlem: Ikke mottatt forslag
Sak 5: BRUKERKURS II
Øien orienterte om bakgrunnen for saken.
Noen institutter mener at det er ønskelig å opprette et nytt brukerkurs hvor deler av flere emner ved MI inngår. Det kom frem ulike synspunkt på behovet for et slikt kurs og hvor formålstjenlig det vil være. Rådet besluttet med 4 mot 2 stemmer at programstyret fortsetter arbeidet med saken og sonderer hvor stort behovet for et slikt kurs egentlig er blant brukerne.
Sak 6: ANTALL STUDIEPOENG I Ph.D-GRADEN
Bør antall studiepoeng til ph.d-graden økes fra 30 til 60, slik det var tidligere? Jostein Paulsen orienterte fra et møte han har deltatt i ledet av prorektor for undervisning i forbindelse med en gjennomgang av ph.dgraden i hht. EU-forskrifter.
Instituttrådet gikk enstemmig inn for at antall studiepoeng økes fra 30 til 60, men at dette eventuelt må skje i samråd med de andre matematiske miljøene i Norge. Det foreslås at forskerutdanningsutvalget ved MI tar stilling til saken og tar kontakt med forskerutdanningsutvalgene i matematikk ved de andre universitetene. Dersom dette er noe en samlet går inn for, foreslås saken oversendt til Fagrådet ved Norsk Matematikkråd. Om alle instanser er positive, vil forslaget om studiepoengsøkning bli oversendt til de besluttende organer ved Universitetet.
Det finnes presedens for en slik framgangsmåte. De økonomiske fagmiljøene i Norge har gått sammen om en studiepoengsøkning fra 30 til 60 for ph.d-graden i økonomiske fag.
Sak 7: FRAMGANGSMÅTE VED INNSTILLING AV INSTITUTTLEDER
Instituttet hadde to representanter med i innstillingskomiteen, men hadde ikke anledning til egen formell behandling av saken.
Det ble uttrykt misnøye med tilsettingsprosessen. Rådet besluttet med 7 stemmer (null imot) å sende et brev til fakultetet, der en ber om at reglene endres. En ønsker at instituttene får anledning til å innkalle kandidatene, slik at disse kan presentere seg for instituttet og slik at de to instituttrepresentantene i evalueringskomiteen får anledning til å vekselvirke med instituttrådet. Forøvrig ble det opplyst om at en evaluering av selve lederordningen er i gang; fakultetet foretar en egen evaluering i løpet av rektorperioden, og Universitetet sentralt skal evaluere ordningen senere.
Sak 8: ANTALL MØTER I RÅDET
Det var enighet om at en fortsetter praksisen med ett fast møte hvert semester. Dessuten vil en kalle inn til møter dersom spesielle saker tilsier det. Som eksempler på slike saker ble nevnt arealsaken og mulige nedskjæringstiltak ved et eventuelt underskudd på budsjettet.
Sak 9: EVENTUELT
Ingen saker.
10.12.07/DT-MSN