Opplæringsdelen i forskerutdanningen
Opplæringsdelen i forskerutdanningen må være fullført og godkjent i god tid før en kan søke om å levere inn avhandlingen.
Main content
Opplæringsdelen i forskerutdanningen består av 30 studiepoeng (stp). Dersom kandidaten har oppnådd flere enn 30 stp. vil ikke aktiviteter som overskrider 30 inngå i ph.d.-graden. Alle interne emner fremkommer likevel på ordinær karakterutskrift.
Opplæringsdelen skal gi trening i faglig formidling og innføring i forskningsetikk, vitenskapsteori og vitenskapsmetode, samt opplæring i temaer som er relevant for det aktuelle ph.d.-prosjektet. Opplæringen skal sammen med forskningsarbeidet bidra til oppnåelse av forventet læringsutbytte i tråd med programbeskrivelsen. Ved Det medisinske fakultet inngår også midtveisevalueringen som en obligatorisk del i opplæringsdelen. Opplæringsdelen skal planlegges i samråd med veileder, og skal inneholde både metode og teori som gir faglig dybde og bredde i eget fag, samtidig som faget settes inn i en videre ramme.
Plan for opplæringsdelen skal være del av søknad om opptak til forskerutdanningen, men planen vil i mange tilfeller bli endret underveis. Endringer skal skje i samråd med veileder. Det kan søkes om godkjenning av opplæringselementer fortløpende. FORMIDL901 må søkes om samlet når alle 6 studiepoengene er oppfylt. Skjema for søknad om godkjenning av elementer i opplæringsdelen finner du her.
Elektive perioder
Som Forskerlinjestudent kan man få innpasset relevante emner på 300-nivå tatt i den valgfrie delen av opplæringsdelen på forskerlinjen, max. 6 stp. Les mer om dette her