Hjem
UiB Ferd karrieresenter for yngre forskere
Course​

Prosjektledelse i akademia

Hovedinnhold

Ønsker du å lære mer om prosjektledelse og hvordan det blir brukt i akademia? Dette kurset vil dykke ned i nyansene av prosjektledelse innenfor akademiske settinger og utforske hvordan det skiller seg fra andre sektorer. Mens vi undersøker de unike karakteristikkene ved forskningsprosjekter, vil vi også vurdere om eksterne perspektiver og strategier kan være nyttige for å forbedre prosjektledelse i akademia.

Mål for kurset
Deltakerne vil lære om prosjektledelse i forskningsmiljøer og praktiske verktøy:

  • Deltakerne vil motta en grundig introduksjon til prosjektledelse-metodologi.
  • Kurset vil utforske forskjellene mellom "klassisk" prosjektledelse og utfordringene med å lede forskningsprosjekter.
  • Ett av hovedfokusområdene vil være risikostyring i forskningsprosjekter, med strategier for å identifisere og minimere risiko gjennom hele prosjektsyklusen.

Kursbeskrivelse
Etterspørselen etter "klassiske" prosjektledelsesprinsipper og metoder i forskningsaktiviteter øker, med sektorer utenfor akademia som leder an. Det er imidlertid viktig å merke seg at forskningsprosjekter har unike egenskaper. Disse prosjektene er i seg selv komplekse og usikre, og inneholder ofte betydelige nivåer av kreativitet og innovasjon, noe som gjør det utfordrende å forutsi resultater. I tillegg har prosjektteamene i forskningsmiljøer ofte asymmetrisk kunnskapsfordeling, hvor enkeltindivider besitter mer informasjon om sine aktiviteter enn prosjektlederen. Disse teamene har også konkurrerende motiver for vitenskapelig anerkjennelse, karriereutvikling og eierskap til forskningsresultater.

  • Gitt disse utfordringene, vil denne modulen ta opp følgende kritiske spørsmål:
  • Likheter og forskjeller mellom "klassisk" og forskningsprosjektledelse.
  • Forhøyede risikonivåer i forskningsprosjekter og strategier for å minimere disse risikoene.

Gjennom denne modulen vil deltakerne få en oversikt over grunnleggende prosjektledelsesprinsipper og lære hvordan de kan anvendes i akademiske forskningsmiljøer. Ved slutten av modulen vil deltakerne være utstyrt med innsikt og verktøy for å kunne håndtere forskningsprosjekter på en vellykket måte til tross for deres iboende kompleksitet.

Målgruppe
Passer for forskere som ønsker å lære mer om prosjektledelsesmetodikk og hvordan forskningsprosjekter skiller seg fra «vanlige» prosjekter i andre sektorer. Teknisk administrative ansatte er også velkomne til å delta.

Kursholder
Hiwa Målen (PhD), Senior forskningsrådgiver ved Avdeling for Forskning og Innovasjon, Universitetet i Bergen.